fbpx

Wat ik Geleerd heb van het Opschalen van
Meerdere Webwinkels met Miljoenen Euro's Omzet
in de Nederlandse Markt

Ik hoor de laatste tijd meerdere reacties van mensen die vol ongeloof 🙄 mijn verhaal volgen en die denken dat het opschalen van een e-commerce business iets magisch is. Net of er een geheim is wat hun niet weten.

Ik zal in dit artikel mijn geheim met je delen… 🗝️

In mijn 12 jaar als online ondernemer heb ik twee multi 7-figure webwinkels opgestart in sportvoeding.

Dit zijn eiwitpoeder.nl (verkocht in 2015) en foodie.nl (nog steeds 100% eigenaar).

Daarnaast heb ik ook een aantal kleinere (maar toch zeer succesvolle en winstgevende) webwinkels gestart zoals booglamp.nl (gestopt wegens patentrecht Flos Arco lamp), xenon.nl (verkocht in 2014), ketometer.nl (in het verlengde van mijn keto informatie-business) en onderhoudshop.nl.

Die laatste shop loopt slechts mee naast ons natuursteenbedrijf \"Van den Heuvel & Van Duuren\" wat ik samen met mijn compagnon in de afgelopen 10 jaar opgebouwd heb tot één van de belangrijkste spelers in de B2C natuursteenmarkt in Nederland / België met daarbij ook een miljoenenomzet.

Mijn focus en aandacht gaat nu voornamelijk naar het bouwen van een revolutionaire maaltijdplanning applicatie die we wereldwijd uitrollen en naar verwachting gebruikt gaat worden door tientallen miljoenen mensen. (mealplanner.com)

Plus ik help ondernemers met e-commerce businesses om hun shop te optimaliseren voor betere conversie en het identificeren van nieuwe kansen.

Binnen mijn eigen bedrijven en het zien van diverse e-commerce shops van klanten, valt me één ding op, er is geen geheim.

vdhvd-showroom

De showroom van mijn natuursteenbedrijf "Van den Heuvel & Van Duuren" in Breda.

In plaats daarvan is er een proces dat je kunt volgen, gebaseerd op 12 jaar ervaring die de gaten aan het licht brengt waar jouw e-commerce business omzet lekt.

Vandaag wil ik een aantal van deze gaten een het licht brengen via een real-life case-study die ik de afgelopen 30 dagen opgenomen (Augustus 2019) heb voor mijn klanten.

We duiken in mijn onderhoudshop.nl webwinkel die online staat sinds December 2013 en waar zelden tijd en aandacht aan is besteed.

In totaal is er €178,311.47 (ex BTW) omzet gegenereerd sinds de winkel online staat.

Alle cijfers in dit artikel zijn ex BTW.

Jezelf rijk rekenen door omzet inc. BTW te nemen is uhmm... STUPID. Geld uitgeven dat eind van het kwartaal naar de belastingdienst moet is verre van slim…

… en zorgt ervoor dat je je zaak kunt sluiten.

Wat je gaat opmerken (hoop ik) in dit artikel, is dat ik het je gewoon geef zoals het is. Ik ben een ondernemer die échte bedrijven opbouwt (geen hype), en heb nooit anders gedaan.

Ik ben transparant en ik heb echt helemaal níks met die hele \"make money online\" show die je op je Facebook tijdlijn voorbij ziet komen. Ik beloof je niks. Je moet het zelf doen. Als je zelf verantwoordelijkheid wilt nemen voor je acties dan ben je bij mij aan het goede adres.

Daarnaast heb ik niks te verbergen en ook niks te bewijzen.

Als je redenen zoekt om iets niet te doen, of om mij niet te geloven, have fun doing that.

Maar kom niet aan met breinloze vragen en discussies. Ik reageer daar niet op.

Ik en de wereld zijn jou niks verschuldigd.

Ziezo, nu dat eruit is. Let\'s GO! 🚀🚀

Achtergrond

Zoals ik al eerder vertelde loopt de onderhoudshop naast mijn main-business \"Van den Heuvel & Van Duuren\" - waar we specialist zijn in het verkopen van natuursteen vloeren.

Na de aanschaf van een vloer hebben onze klanten vaak de vraag waarmee ze hun vloer kunnen onderhouden. Je kunt een natuursteen vloer niet zomaar schrobben met een zuurhoudend schoonmaakproduct van de supermarkt.

Met dat oogpunt is de webwinkel onderhoudshop in 2013 opgetuigd. Om onze klanten te voorzien van een betrouwbaar adres voor hun schoonmaakproducten. De omzet van de afgelopen jaren kun je hieronder bekijken:

  • 2013 > €626,30
  • 2014 > €12.645,64
  • 2015 > €25.077,40
  • 2016 > €36.528,16
  • 2017 > €39.731,01
  • 2018 > €38.934,98
  • 2019 > €24.767.98 (*)

(*) tot nu toe (1 Sep)

In een grafiek ziet dit er zo uit:

Schermafbeelding-2019-09-03-om-16.15.56

Omzet Onderhoudshop 2013 t/m 2019 - Via Metorik

De reden van het krimpen in 2018 ten opzichte van 2017 is simpelweg gewoon verwaarlozing.

De shop heeft in Maart 2016 een keer een grafische update gehad (ander template) maar that\'s it. De site ziet er trouwens grafisch nu nog steeds ongeveer zo uit als in 2016. Hetzelfde menu, dezelfde kleuren. Dezelfde producten. etc.

Klik op de afbeelding voor een lay-out van de hele pagina in PDF.

Onderhoudshop in 2016 - Via Waybackmachine (https://web.archive.org)

Onderhoudshop in 2019

Ondernemers denken vaak dat de website in één keer helemaal anders moet om een verbetering te zien in omzet, maar ik zal je laten zien dat dit niet persé waar is.

Daarnaast zijn er afgelopen jaren verschillende collega\'s bijgekomen met webwinkels die dezelfde producten verkopen.

Deze collega ondernemers zijn wél druk bezig geweest met het opzetten van een betere webwinkel en zullen dus marktaandeel pakken.

Weet in ieder geval dat als je niet dagelijks / wekelijks / maandelijks bezig bent met het optimaliseren van je online business, dat er iemand anders is die met veel enthousiasme jouw positie in de markt overneemt.

Je kunt onze teruglopende sales voornamelijk goed zien in 2019.

Anyway, veel kansen dus…

Dit zijn de dingen die ik in de maand Augustus 2019 deed om de omzet te verdubbelen van 2654.46 EUR naar 5570.50 EUR een stijging van 109.85%

1. Know Your Numbers 🔢

Die fancy grafiekjes die je hierboven ziet? Ze komen uit een dashboard met de naam Metorik.

Dit dashboard hooked in jouw Woocommerce platform en importeert hier alle data uit, en genereert vervolgens een hoop metrics die je wilt weten als e-commerce owner.

Metrics die met name belangrijk zijn:

  • LTV = Lifetime Value (zet je date picker op all-time, of bekijk in een periode van 30,60 of 90 dagen)
  • CR = Conversie (kan berekend worden nadat je de analytics koppeling aan hebt gezet - werkt niet met terugwerkende kracht)
  • AOV = Average Order Value (omzet / aantal orders)
  • ACO = Average Customer Orders (hoeveel orders per klant)
  • AOI = Average Order items (hoeveel items per bestelling)

Voordat je ook maar IETS gaat doen aan je e-commerce business, wil je eerst bekijken WAARVOOR je wilt gaan optimaliseren.

Jay-Abraham-Coach

Jay Abraham - Living Marketing Legend

Volgens Jay Abraham (legend) zijn er 3 manieren om je business te laten groeien.

  1. Increase the number of clients
  2. Increase the average transaction
  3. Increase the frequency that the average client buys from you

Een hoop ondernemers denken dat je nummer 1 alleen kunt doen door meer bezoekers te genereren. Meer bezoekers = meer klanten, toch?

In zekere zin wel. Maar je kunt dit net zo makkelijk doen door je e-commerce winkel te optimaliseren. Hierdoor zul je naar de toekomst toe, wanneer je wél meer bezoekers gaat genereren (door paid traffic bv.) je winkel veel sneller op kunnen schalen, omdat je geen omzet lekt door een slecht presterende winkel.

Dus nummer 1 & 2 kun je bewerkstelligen met CRO (Conversion Rate Optimisation) en nummer 3 met behulp van e-mail marketing.

Laat CRO en e-mail marketing nou toevallig net zijn waar ik me de afgelopen 12 jaar in verdiept heb.

(zonder te weten dat ik zo\'n waardevolle skillset zou opbouwen, waarmee ik letterlijk elke online business kan helpen)

Voor onderhoudshop zijn de cijfers als volgt:

  • LTV = €56.60
  • CR = 1.2% (1-1-2019 tm 31-7-2019)
  • AOV = 36.80 (1-1-2019 tm 31-7-2019)
  • ACO = 1.06
  • AOI = 1.95

De standaard conversie voor een pure-play e-commerce site is ongeveer 2.8% (bron).

(Note: Heb je bv. een blog op hetzelfde domein en krijgt dat enorm veel traffic dan kan dit een stuk lager zijn offcource.)

Het eerste wat mij opviel was dus dat de conversie te laag was.

Ook een AOV van €36.80 leek me wat aan de lage kant. We moeten dit omhoog krijgen.

Er zijn nog meer factoren waar je naar kijkt offcource. Belangrijkste is marge. Maar om nog iets van privacy over te houden ga ik niet tot in detail in op de marge van de producten.

Het valt ergens tussen de 30-50%.

De reden van de lage AOV is te zien in het overzicht van de producten die het meest verkocht zijn.

Products___Metorik

Productoverzicht - verkoop producten van 2013 - 2019

Een P324 edelzeep (onze bestseller) kost €13. Een grondreiniger kost €17.45.

Vandaar de lage orderwaarde. Hoe we dit kunnen verhogen kom ik later op terug.

Dat lijstje met bestsellers is sowieso belangrijk, want binnen bijna elke e-commerce business (en in general in life) geldt de 80/20 regel.

80% van je omzet komt uit 20% van je producten.

Wij hebben 52 producten in ons assortiment. Logischerwijs zijn er dus 10 bestsellers. (En dat klopt)

Deze 10 producten wil je maximaal optimaliseren voor conversie.

💪 Actiepunt:

Als je een Woocommerce winkel runt kun je eigenlijk niet zonder Metorik. Draai je op Shopify of Magento dan is er een andere tool die heet Metrilo. Toevallig lijken de namen van de tools op elkaar. Ga achter die cijfers aan voor jouw e-commerce business.

2. Sitespeed 🏎️

Een van de grootste conversie-killers (waar vaak overheen gekeken wordt) is de snelheid van je website. Met name op mobiel zie je bij elke seconde dat je website langer aan het laden is een daling in conversie.

Tijdens het optimaliseren van mijn webwinkel Foodie hebben we van Maart naar April 2018 een conversiestijging gezien van maar liefst 4+% op mobiel (en ook op desktop) na het onder handen nemen van de website snelheid.

Foodie conversie Maart 2018 - Mobile 16.37%

Foodie conversie (na snelheidupdate) April 2018 - Mobile 20.63%

Een paar opmerkingen bij bovenstaande screenshots. De conversieverbetering had niet alleen te maken met een betere snelheid (ook met een goede offer die we die maand hebben gepromoot), maar over het geheel is de verhoging in conversie constant gebleven.

Ik denk dat een hoop e-commerce owners met open mond 😲😲 zullen kijken naar de conversies, maar hou in je achterhoofd dat Foodie weinig traffic krijgt behalve super getarget traffic uit mijn mailinglijst.

Een aantal dingen die je kunt doen om snelheid te optimaliseren zijn:

1) Zoek een goede en snelle host

Ik kan niet echt een host aanraden op het moment, aangezien ik een Duitse private server heb waar al mijn sites op draaien (Hetzner), en een dedicated developer die zorg draagt dat alles blijft draaien, maar daarnaast ook dit soort dingen doet (website en hosting snelheid optimaliseren)

2) Comprimeer je plaatjes met TinyPNG

Moeten je plaatjes echt 2500x2500 pixels groot zijn? Ik zie vaak e-commerce websites met extreem grote bestanden die vele seconden duren om in te laden. Houd voor een plaatje een max. Breedte aan van 1024 pixels, en optimaliseer de afbeelding vervolgens met TinyPNG.

3) Kies een snel template

Gratis templates of theme forest templates zijn vaak mooi om te zien, maar onder de motorkap is het huilen geblazen. Inefficiënte broncode, grote javascript bestanden, noem maar op.

Ik gebruik een combinatie van Generatepress en Beaver Builder om alles te maken wat ik maar wil zonder dat het echt inbreuk doet op site snelheid.

4) Wees spaarzaam met plugins

Eigenlijk hetzelfde advies als bij templates en plaatjes. Heb je die plugin echt écht nodig? Is het een must-have of een nice-to-have.

Easy & snel wins the game.

💪 Actiepunt:

Haal je website door de Pingdom tool: tools.pingdom.com en bekijk je website snelheid. Laad je website trager 2 seconden, dan wil je hier zeker iets aan doen. (Staat ook op het programma voor onderhoudshop btw.)

3. Optimaliseer je best verkochte producten 🛠️

Herinner je je de 10 best verkochte producten nog? Het is nu tijd om ze te optimaliseren voor een hogere conversie.

Dit doe je met dedicated verkoop- en betaalpagina\'s.

Tenzij je een warenhuis hebt waar mensen 4 of 5 artikelen tegelijk in hun winkelmandje stoppen heb je vaak toch te maken met klanten die slechts op zoek zijn naar één product.

(en wellicht een upsell / cross-sell die ze in eerste instantie niet in gedachten hadden)

Afleiding is killing in e-commerce.

Daarom maak ik voor mijn bestsellers altijd aparte verkooppagina\'s die de nadruk leggen op het product, de voordelen ervan voor de klant, testimonials etc.

Deze strategie zie je langzamerhand opkomen in de e-commerce wereld, maar naar schatting doet 95% van de shop eigenaren dit nog niet, en dit is een gemiste kans.

Zelf ontdekte ik deze strategie doordat ik vanaf 2014 betrokken ben geweest bij de verkoop van informatie (digitale producten) in mijn Paleo business.

Ik heb miljoenen euro\'s omzet gedraaid in de verkoop van Paleo / Keto boeken en informatie, en in de DM wereld (direct marketing) is het de norm dat je een specifieke verkooppagina maakt voor je informatieproduct.

Deze pagina legt klanten uit waarom dit product geschikt is voor hun. Waarom ze het NU zouden moeten kopen. De pagina moet bezwaren wegnemen. Een garantie geven. etc.

De conversie op die pagina\'s vanuit cold traffic kan oplopen tot 10%, VSL\'s (video sales letters) kunnen zelfs nog beter presteren.

Toen ik mijn Foodie webwinkel serieus begon te nemen bedacht ik me direct dat ik voor elk van mijn supplementen zo\'n aparte pagina ging maken. En het resultaat was insane. 🔥🔥

Vergelijk een standaard e-commerce productpagina eens met een aparte verkooppagina.

Op de standaard productpagina vind je vaak wat functies van het betreffende product. De gebruiksaanwijzing of whatever.

Standaard Productpagina - HMK P324 - Onderhoudshop.nl

Dedicated Verkooppagina - HMK P324 - Onderhoudshop.nl

Een aparte verkooppagina verkoopt het product een stuk beter, het accentueert de pijnpunten van de klant en laat de oplossing zien in het product. Het vertelt een verhaal en neemt bezwaren weg.

Het geeft een aanbieding die je niet kunt weerstaan.

En als je de bezoeker eenmaal zover hebt gekregen om het product in het winkelmandje te laten doen dat geef je DIRECT een manier om het product aan te schaffen middels een dedicated betaalpagina (je omzeilt hiermee de standaard winkelmandje procedure).

Op deze betaalpagina vind je nogmaals de voordelen van het product. Je ziet een afbeelding van het product wat ze aanschaffen. Eventueel testimonials wanneer je deze hebt. En het geeft de klant de kans om zonder moeite direct een bestelling te plaatsen.

Standaard Afrekenpagina (al geoptimaliseerd voor conversie) - met 1x HMK P324 - Onderhoudshop.nl

Dedicated Afrekenpagina - voor 1x HMK P324 - Onderhoudshop.nl

Deze \"flow\" van productpagina naar betaalpagina zorgt voor een enorme conversiestijging van jouw bestsellers.

💪 Actiepunt:

Maak aparte verkooppagina\'s voor je bestsellers (zeer makkelijk met behulp van Beaver Builder) en geef je normale productpagina\'s een omleiding naar deze pagina\'s. Maak voor elke bestseller (en variaties hiervan) aparte betaalpagina\'s.

4. Upsells en Order-bumps 🆙

Bovenstaande punten 2 en 3 zijn met name bedoeld om de algehele conversie binnen je webwinkel op te krikken. Voor het opvoeren van AOV kun je gaan kijken naar het doorvoeren van upsells en order-bumps.

Order-bumps zijn een soort van \"kassakoopjes\" die je kunt toevoegen precies op het punt dat mensen gaan afrekenen.

Bij onderhoudshop is het kassakoopje wat ik heb toegevoegd (een R155 grondreiniger) in Augustus ons best verkochte product geweest.

moeller-bestseller

Het best verkochte product in Augustus 2019 was onze "order-bump".

Schermafbeelding-2019-09-05-om-11.53.52

De "order-bump" in actie. Direct boven de knop om een bestelling te plaatsen krijg je deze aanbieding. Deze is specifiek op de betaalpagina van het HMK-P324 product.

We hebben 36 stuks verkocht op 142 orders. Dat is een conversie van 25%.

Dat betekent dus van elke 4 orders er één klant zo\'n grondreiniger mee besteld.

Dit gaf een extra €349,66 aan omzet.

Omgerekend een extra €2.46 aan AOV.

De upsells waar ik het over wil hebben in dit artikel en deze sectie krijgen mensen te zien NADAT ze een aankoop hebben gedaan.

Een hoop e-commerce ondernemers denken bij upsells aan producten die tijdens het winkelen extra aangeschaft kunnen worden, of een combinatie.

Dat wil zeggen, als je een Macbook Pro 13 inch in je winkelmandje heb gedaan, dat je een pop-up laat zien dat hier een 15 inch van kunt maken door slechts 20% meer te betalen of iets dergelijks.

Of wat ik doe op mijn verkooppagina\'s. Het maken van bundels van 2 of 3 dezelfde producten. Waarschijnlijk kwamen mensen voor één flacon, maar uiteindelijk hebben we in de maand Augustus:

  • 12x - een bundel van 3x HMK P324 Edelzeep verkocht
  • 8x - een bundel van 2x HMK P324 Edelzeep verkocht

Dus deze vorm van upsells werken zeker, en raad ik je aan om direct ook te doen als je dit nog niet doet.

Maar een post-purchase upsell wordt door veel e-commerce ondernemers genegeerd.

Dit is het aanbieden van een complementair product nadat ze afgerekend hebben. Dit is een logisch vervolg op het product wat ze zojuist aangeschaft hebben (zonder afbreuk te doen aan het product wat ze zojuist aangeschaft hebben).

Voor je 10 bestsellers wil je bekijken wat een logische upsell is.

Voor de HMK P324 edelzeep, die mensen kopen om te onderhouden, dachten John en ik dat mensen wellicht hun vloer wel willen impregneren.

Waarom onderhouden, en wachten op vlekken, als je ze ook kunt voorkomen door je natuursteen vloer gewoon helemaal af te sluiten voor vlekken. Dat is wat impregneer doet.

Daarom schreef ik deze upsell pagina voor na de aanschaf van een HMK P324 edelzeep:

De post-purchase upsell in actie. Na het afrekenen krijg je deze pagina te zien. Het product wat je verkoopt op deze pagina is een logische stap na de aanschaf van het product wat de klant zojuist aangeschaft heeft, en kan dus verschillend zijn per product.

Uiteindelijk is deze upsell in Augustus 1x genomen (a 123.97 EUR) op 42 bestellingen, dus wellicht is er een kleine mismatch, maar als we elke 100 bestelling een extra 250 euro betekent dit toch een extra 2.50 EUR die we aan onze AOV kunnen plakken.

I\'ll take it. 👍

Ik hoop dat je het patroon hier kunt herkennen. Als bovenstaande 2 dingen zorgen voor een gecombineerde extra 5 EUR per bestelling...

... en jouw shop doet (slechts) 100 bestellingen, dan betekent dit €500 extra omzet.

Doe je 200 bestellingen, dan kun je €1000 toevoegen. etc.

Dit is geen geheim, dit is een proces dat je kunt volgen en dat meetbare én voorspelbare resultaten geeft.

💪 Actiepunt:

Voeg een order-bump toe aan je e-commerce website. Dit is vaak de algemene bestseller van je winkel. Een kassakoopje waar veel shoppers iets aan hebben. Voeg vervolgens achter je 10 bestsellers een logische upsell toe.

5. Optimaliseren van Organic Traffic 📈

Om eerlijk te zijn, de afgelopen 5 jaar heb ik organisch zoekverkeer een beetje links laten liggen. De reden is dat ik niet afhankelijk wil zijn van een bepaalde stroom van bezoekers waar ik niet zoveel invloed op heb.

SEO (search engine optimisation) lijkt leuk.

\"Gratis\" bezoek.

Maar in de praktijk ben jij of je team dagenlang content aan het schrijven, ben je overgeleverd aan de almighty \"Google gods\" en is het niet schaalbaar.

In vergelijking met paid traffic… Dat je aan-en-uit kunt zetten wanneer je wilt, ontzettend schaalbaar is, betrouwbaar (mits je je aan de regels houdt) en stelt je in staat om snel te optimaliseren.

De meeste mensen hebben geen traffic probleem, maar een conversieprobleem trouwens. 

Voor onderhoudshop echter is het nu geen prioriteit om met paid campagnes te gaan werken… Nogmaals, dit is een shopje voor \"erbij\" en niet onze boterham.

En dus moet ik werken met de bezoekers die ik heb.

In Augustus had onderhoudshop 13.464 unieke pageviews.

De top 20 pagina\'s zorgen voor 73% van de pageviews en zijn bijna allemaal informatieve artikelen.

De top 20 best bezochte pagina's op onderhoudshop zijn niet-geoptimaliseerde informatieve pagina's. Veel kansen dus.

Alle artikelen hadden afgezien van wat onopvallende links geen enkele \"call-to-action\" naar de producten die te koop zijn in onze winkel.

Ons best bezochte artikel over het verwijderen van vlekken uit hardsteen heb ik een aantal duidelijke CTA\'s gegeven, en dit resulteerde uiteindelijk in 8 sales in Augustus 2019 voor een totaal van €346,50 en een conversie van 0.72% op de bezoekers die in eerste instantie op dit artikel in onze shop terecht komen.

Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal, want voor de maand van Augustus 2019 heeft e-commerce tracking voor Google analytics nooit aangestaan.

Het doel is aankomende tijd de top 20 informatieve pagina\'s optimaliseren voor betere conversie door het toevoegen van duidelijke CTA\'s.

(Wellicht tegen de tijd dat je dit artikel leest is dit al gebeurd.)

💪 Actiepunt:

Installeer Google analytics en zet e-commerce tracking aan. Bekijk vervolgens je best bekeken pagina\'s en kijk hoe deze verder kunt optimaliseren met betere CTA\'s.

6. Winback e-mails 💌

De snelste set-it-and-forget-it strategie die je kunt toepassen en die zorgt voor insane resultaat.

Inmiddels 15 maanden geleden (juni 2018) zette ik 4 e-mails klaar in mijn Foodie winkel die ervoor zorgen dat klanten die de afgelopen 60 en 90 dagen niks besteld hadden een reminder kregen om een bestelling te plaatsen.

Dit zijn de resultaten:

  • 60 Dagen E-mail: €24,556.78
  • 62 Dagen E-mail: €14,064.04
  • 90 Dagen E-mail:23,956,06
  • 92 Dagen E-mail: €9,208.28

In totaal hebben deze 4 e-mails €71,785.16 omzet opgeleverd. Het klaarzetten van de e-mails was in 2 uur gedaan.

Schermafbeelding-2019-09-05-om-12.27.24

De statistieken van de Win-back campaigns van mijn winkel foodie.nl

Het idee achter de e-mails is simpel. Op dag 60 stuur je een e-mail met de titel: Krijg 10% Korting op alle XYZ producten.

(Waarbij XYZ natuurlijk de naam is van jouw winkel.)

In de mail leg je uit dat je een speciale kortingscode geeft van 10% en dat deze slechts 48 uur geldig is. Op dag 62 stuur je dezelfde mail met de melding dat de kortingscode vandaag vervalt.

Dit herhaal je op dag 90 en 92 met een kortingscode van 15%.

Et voila.

Als bonus bestellen deze klanten ook nog eens extra veel. De gemiddelde orderwaarde van deze klanten is €120.85. Waar een eerste klant gemiddeld €56.90 uitgeeft.

Ik hoop dat je niet met stomheid geslagen bent van de simpelheid, maar dat je dit gaat toepassen.

💪 Actiepunt:

Zet de 4 e-mails klaar via Metorik. Gebruik als filter \"customers\" + \"last ordered over XX days ago\". Waarbij XX het aantal dagen is. Ik gebruik 60, 62, 90 en 92 dagen.

7. E-mail Marketing 📥

Het laatste wat ik wil behandelen is e-mail marketing.

Sinds ik in mijn eiwitpoeder tijdperk (10 jaar geleden) mijn eerste 10.000 euro sales per dag draaide door het sturen van 2 simpele e-mails ben ik hooked, en is dit één van de core-drivers van mijn e-commerce businesses.

In mijn Foodie business komt bijna 70% van mijn omzet uit e-mail van bestaande klanten en subscribers.

Mensen die beweren dat e-mail dood is… ☠️

Prima... laat ze dat denken, more for me and you. 🤙

Bij onderhoudshop hadden we sinds de start in 2013 nog NOOIT een e-mail verstuurd.

Ik besloot mijn inmiddels bekende 3-daagse campagne in te zetten. In het kort:

  • Dag 1: Geef een reden voor de sale
  • Dag 2: Stuur een story-based e-mail
  • Dag 3: Stuur 2 e-mails met de deadline (\'s ochtends & s\'avonds)

Om e-mails te sturen gebruik ik Drip.

I love it.

Ik importeerde de klantenlijst (4402 klanten) in Drip, en stuurde de 4 e-mails in 3 dagen tijd.

Uiteindelijk deden we 17 sales voor een totaal van €975.23.

Vanuit mijn praktijkervaring kan ik je aanraden om de e-mails gewoon vanuit een persoon te versturen. Dus niet van \"je bedrijf\". Mensen doen graag zaken met andere mensen, niet met logo\'s of bedrijven.

Daarnaast is emotie, connectie uiteindelijk wat de verkoop maakt. Dit kun je het beste bereiken door je e-mails in een soort van story te gieten.

Een hoop ondernemers zijn bang om te mailen. Bang voor \"unsubscribers\". Screw that.

Als je een toffe business hebt, een goed product en een goed verhaal dan zijn mensen juist blij om van je te horen. Daarnaast krijgen mensen gemiddeld 100 e-mails per dag. Je hoeft niet bang te zijn dat het snel annoying is. Ze klikken je e-mail aan (of nog niet eens), scrollen er snel doorheen en gaan naar de volgende.

Wanneer je geluk heb dan klikken ze jouw CTA aan (over het algemeen is het enige doel van een e-mail slechts \"the click\") naar de pagina waar je ze wilt hebben.

En mochten ze het wel irritant vinden, laat ze uitschrijven. Ze waren toch niet van plan om verder nog iets te kopen.

Omdat ik een lijst geïmporteerd had met klanten daterend terug tot 2013 was onze unsubscribe rate fors hoog.

Van de 4402 klanten hebben we nu nog 3503 klanten over.

20% schreef zich uit. Logisch ook als ze ineens mails krijgen van een winkel waar ze in jaren niks van gehoord hebben. Vanaf nu gaan we 2x per maand mailings doen.

💪 Actiepunt:

Importeer je klanten / subscribers in een autoresponder en begin met mailen. Onthoud dat mailen ALTIJD beter is dan niet mailen.

Conclusie 🏁

En daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel...

Ik heb een deel van mijn strategie met je doorgenomen op welke manier ik in 30 dagen tijd een kleine e-commerce winkel (onderhoudshop) heb verdubbeld ZONDER extra traffic.

Of je nu een "one-man-show" bent of je hebt een team, dit zijn dingen die je direct kunt doorvoeren en waar je snel resultaat mee kunt behalen.

Ik hoop dat je ziet dat hoewel dit relatief snelle WINS zijn (ik heb ze in 20 uur doorgevoerd in de case-study shop), dat ze daarnaast ook EVERGREEN zijn.

Zodra je bovenstaande punten gaat aanpakken zul je zien dat je e-commerce winkel BLIJVEND beter zal presteren en meer omzet zal genereren. Wanneer je diverse punten doorvoert gaat dit niet zorgen voor een lineaire groei, maar op een gegeven moment zorgt dit voor exponentiële groei. Ook wel compound growth.

Aangezien elke procent conversie en elke extra euro aan AOV over elkaar heen berekend wordt.

Het is niet: 3 + 3 + 3 = 9

Het is: 3³ = 27

Veel kleine beetjes tellen op. Maar op z\'n minst kies iets uit om mee te beginnen.

Maak dat het makkelijk door te voeren is voor jou of je team. And go get them. 💯

Hoewel ik met punt 6 zou beginnen zie je pas resultaten na 60 dagen, dus ik zou op z'n minst beginnen met het gebruiken van Metorik om key-metrics boven water te krijgen om vervolgens je order-bump in te stellen.

Ik kan me verder voorstellen dat je met veel vragen zit na het lezen van dit artikel.

De beste manier om van mij te leren - en bovenstaande plus nog meer kennis uit mijn praktijkervaring op te doen - is door in jezelf en je business te investeren en klant te worden van mijn "E-commerce Abundance" programma.

Hierin leg ik uit (je kijkt over mijn schouder mee) hoe je jouw e-commerce business kunt opschalen door middel van een bewezen proces waarvan je hierboven al een stuk hebt kunnen proeven. Ik verzeker je dat het het dubbel en dwars waard is.

Zo niet, krijg je zonder pardon je investering terug.

==> Mocht je hier interesse in hebben, volg dan deze link. Of onderstaande knop:

Dit is in ieder geval \"by far\" de beste manier om met mij in contact te komen. Please begrijp dat ik nauwelijks reageer op FB berichtjes, of andere social media of ellenlange e-mails met vragen om hulp.

Naast dat ik e-commerce bedrijven run, is mijn grootste passie nu het wereldwijd uitrollen van mijn mealplanner platform naar miljoenen mensen. En veel focus, tijd en energie gaat daarnaar toe.