De Grootste Online Speler in Natuursteen
Binnen 7 Jaar Tijd
Het Verhaal achter ons bedrijf Van den Heuvel & Van Duuren
Update 1: 2015
Update 2: 2020
Het was 15 Oktober 2008. John en ik kletsten wat onder het genot van een biertje in de plaatselijke kroeg over hetgeen wat ik doe met internet. Het hele internet ondernemen is nooit een heel slecht gespreksonderwerp, een hoop mensen vinden het interessant (maar soms ook wat ongeloofwaardig).
Anyway, hij vertelde me dat hij wel een goed idee had voor een handeltje online. Hmmmm, dacht ik, waar heb ik dat vaker gehoord. Maar luisterde toch aandachtig.
Het Verhaal van John
John is al een jaar of 15 tegelzetter en heeft een tegelzettersbedrijf samen met zijn broer en zijn vader wat van vader op zoon wordt doorgegeven. Ze zijn geen tegelplakkers, maar maken specialistische vloeren in heel Europa en helpen mee met het ontwerpen van interieurs.
Bij veel klanten, over het algemeen mensen met poen, merkte John wel dat toch ook deze klanten wat last van crisis hadden. Niet perse voor de vloeren in het huis. Nee, dat mocht flink wat kosten. Maar het ging dan met name om de kelders, tuinhuizen en dat soort dingen.
Ging daar vroeger Belgisch hardsteen in wat minimaal €80,- de vierkante meter kost. Nu vroegen klanten toch naar een alternatief… Dat moet er zijn, toch?
En ja, dat is er. Het antwoord is: Chinees hardsteen.
Chinees Hardsteen
Chinees hardsteen is het alternatief voor Belgisch hardsteen. Het lijkt erop als twee druppels water. Hou je de stenen naast elkaar dan zie je wat verschil. Maar stap je een ruimte in, en een paar uur later een andere ruimte dan weet je het echt niet (of je moet een echte kenner zijn).
In de tuin zie je er helemaal niks van, zowel Belgisch als Chinees hardsteen verkleurd na een periode en ziet er precies hetzelfde uit.
Het enige wat erg verschilt is de prijs. Een vierkante meter Chinees hardsteen kost gemiddeld €18,-. Een fractie vier goedkoper dus. Dat er Chinees voorstaat betekend niet dat het slecht is, het is een natuurproduct, geen bestuurbare auto of iets dergelijks.
Onze Samenwerking
We begonnen onze samenwerking zoals gezegd in de kroeg. Met een paar bier in de kraag waren we het erover eens dat we wellicht wel samen iets konden beginnen en registreerde ik voor ons het domeinnaam goedkoophardsteen.nl via mijn iPhone.
Het was fantastisch om te zien dat in die periode mensen nog dachten dat het onmogelijk veel geld kost om een domeinnaam te registreren. Net zoals dat je potentiële klanten lekker kon maken met heatmaps en dat soort dingen (nogmaals dit is 2011).
Aan de andere kant, dat kan wellicht nog steeds wel. Hoeveel internetbureau’s zeggen standaard dat hun websites ‘zoekmachine vriendelijk’ zijn. haha
Pas in het nieuwe jaar kwam er echt wat schot in de zaak. We lagen op het strand ergens in Augustus (dus bijna een jaar later) toen onze plannen pas echt vorm begonnen te krijgen. Ik zou de website maken, en John zou vragen bij zijn klanten of ze Chinees hardsteen willen kopen.
We schreven ons in (VOF) bij de KVK en besloten samen 200 m2 chinees hardsteen te laten komen. Dat betekende een kleine investering van ons beiden van nog geen 1000 euro.
Ik vond het wel interessant om iets te doen met producten waar ik absoluut geen verstand van had, en te kijken of er succes te behalen was. Daarnaast was John erg overtuigend tijdens onze biersessie en wist hij zeker dat het idee moest werken. Wie ben ik om daaraan te twijfelen.
De Eerste Volle Container
Die eerste 200 m2 konden we kwijt in mijn pandje welke redelijk leeg stond. Dit omdat ik met mijn eiwitproducten verhuisd was naar mijn fulfilmentbedrijf.
We kochten een elektronische palletstapelaar om de 900 kilo zware kratjes te verplaatsen.
In een maandje waren we de 200 m2 kwijt en kochten we van deze opbrengst een volle container.
Daar kwam die dan, de eerste volle container hardsteen..
Wat een drama... haha
Totaal onervaren stonden we daar. Er zat een seal op de container die er eerst af moest. Uhmm, hoe doen we dat?
We leenden uiteindelijk een slijptol bij de buren.
Het lossen van de container ging absoluut niet met de palletstapelaar die we gekocht hadden. Wat dachten we wel niet...
Gelukkig hadden we een chauffeur die er de humor wel van kon inzien, en hij heeft ons verder begeleid in dit avontuur. We gingen mee in zijn truck om ergens in Breda te lossen bij een bedrijf met een dock, de kratjes op pallets plaatsen en vervolgens weer bezorgen bij ons pandje.
Dit kon niet langer zo.
Als we door wilden groeien in deze business moest er een heftruck komen. Met weer een kleine investering van ons beiden kochten we een Toyota-heftruck-model-oldtimer (die overigens anno 2015 nog steeds rijdt) van ‘de-ouwe-snoei’. Een oud mannetje uit onze buurt met een cowboyhoed die hier en daar wat heftruckjes opkoopt en verkoopt.
Huur Bedrijfspand
Dat heftruckje stonk wel een beetje, en in mijn pandje was er echt te weinig ruimte dus we moesten ook maar op zoek naar een eigen bedrijfsruimte voor goedkoophardsteen.nl.
Het pandje naast mijn ‘eiwitpoeder-pandje’ stond leeg en we waagden de gok. We konden het pandje huren en kregen de eerste 3 maanden gratis als we het zouden opknappen.
Nog geen 3 maanden daarvoor werd er in dat pandje een hennepkwekerij opgerold en de politie had behoorlijk hardhandig alle planten en toebehoren uit het pand getrokken.
Dat betekende dus muren stuuken, hardsteen vloer erin boven als ‘showroom‘, de trap maken en nog wat klein onderhoud. De huurprijs was 725 euro per maand wat we op het moment dat we erin trokken echt niet konden betalen. Maar we hadden 3 maanden om het voor elkaar te krijgen.
Dat is ondernemen. Risico nemen. We verwachtten dat we het pand na 3 maanden wel konden betalen als de doorloop van het hardsteen en de aanvragen goed bleef.
Gelukkig bleef dat redelijk op pijl.
Het was in de 2010 redelijk aanpoten voor John. Naast goedkoophardsteen werkte hij ook nog in zijn tegelzettersbedrijf. Overdag vloeren leggen, in de avond werken aan goedkoophardsteen.nl.
Dat kenmerkt John (en iedere andere ONDERNEMER). Gewoon buffelen. Niet zeuren. Blogs schrijven, aanvragen afhandelen, boekhouden, acties bedenken. Noem het maar op.
Het succes van goedkoophardsteen.nl hebben we te danken aan hem. Bij hem zit alle noeste arbeidskracht om dit overeind te trekken.
Natuurlijk heb ik mijn aandeel, en was het zonder mij ook niet gelukt.
Ik heb de website opgezet, gezorgd dat we gevonden werden op chinees hardsteen en daarnaast langs de zijlijn wat aanwijzingen gegeven.
Maar met mijn ervaring kost mijn deel van de samenwerking gewoon minder werk.
Dat is natuurlijk ook een kunst. haha
Van Hobby naar Fulltime Werk
Wanneer weet je dat je online goed genoeg verdient om hiervan rond te komen? Wanneer heb je zekerheid? Mijn antwoord….. Dat weet je niet.
Niks is zeker. Hoe weet je dat je met je ‘veilige baantje’ echt veilig zit? Misschien vlieg je er binnenkort wel uit. En dan….?
We hadden uitgerekend dat er genoeg verdient werd om voor John elke maand een salaris uit te betalen. Niet heel veel, nee. Maar geld is voor zowel John als voor mij niet de drijfveer om te ondernemen.
Plus hij ziet / weet dat als we zo doorgaan dat dit vanzelf wel komt.
Zelf hoefde ik er nog niks uit te hebben. Ik heb het natuurlijk ook niet echt nodig. Nee, dacht ik… Laat goedkoophardsteen.nl maar lekker groeien!
Daarnaast ging het al goed terwijl John goedkoophardsteen.nl partime deed, dus we hadden de verwachting dat als hij het fulltime ging knallen dat we nog verder konden groeien.
Dit gebeurde ook. Mijn collega van eiwitpoeder.nl heeft ook invloed gehad op het succes van goedkoophardsteen. Tijdens mijn afwezigheid terwijl ik van mijn internet lifestyle aan het genieten was in Gran Canaria heeft mijn collega alles overgenomen en met zijn ervaring John verder geholpen.
Na mijn terugkomst in September 2011 bekeek ik de cijfers eens en was ik verrast. Goedkoophardsteen.nl is echt leuk gegroeid!
Naar een Volgend Niveau
John had het voor elkaar gekregen om goedkoophardsteen te laten groeien naar een €100k+ omzet bedrijfje en van dat soort dingen krijg ik natuurlijk op mijn beurt weer een lekkere vibe.
Het was tijd voor een volgend niveau. Een nieuwe website is daarbij een logische eerste stap. Aangezien we toch onze klanten via internet binnen krijgen. (en tegenwoordig ook van mond tot mond reclame)
De laatste maanden van 2011 heb ik samen met John gewerkt aan een nieuwe site en aan bepaalde strategieën om verder door te groeien.
Uiteindelijk sloten we het jaar 2011 af met een omzet van €160k+.
Toch niet verkeerd.
Weggesnoept bij alle grote, niet altijd even klantvriendelijke stenenboeren.
Planning Jaar 2012
Zoals gezegd hebben we een strategie uitgezet voor komend jaar. In ieder geval willen we elke maand proberen te verdubbelen in vergelijking met dezelfde maand in 2011.
Op deze manier komen we eind 2012 uit op €300k. Dan begint het echt interessant te worden.
Wat is onze kracht? We combineren online met offline verkoop. Showroombezoeken en offertes kunnen online aangevraagd worden.
Offertes worden dezelfde dag al beantwoord. Wij geven echt om onze klanten. Vragen kunnen dankzij de 15 jaar ervaring van John direct een passend antwoord krijgen. Dit geeft bij onze klanten veel vertrouwen.
Hopelijk gaan we dit jaar van ons pandje naast het eiwitpoeder-pand door naar een grotere rakker aan de overkant van het terrein. Who knows……
Update 2015 - The Story Continues
De grote rakker aan de overkant is het niet geworden.
Nee, in Januari 2014 (2 jaar nadat ik het verhaal hierboven geschreven had) tekenden we een contract voor de Terheijdenseweg 469.
Een NOG grotere rakker. haha
Met 500 m2 werden we direct één van de grootste natuursteen showrooms van Nederland.
Het (luxe)probleem wat we hadden in ons oude pandje was dat we steeds betere klanten aantrokken door onze online presentatie.
Helaas viel de kleine en zelfs een beetje lugubere showroom in de voormalige hennepkwekerij niet altijd in de smaak.
En hoewel John nog ijs kan verkopen aan een eskimo merkte je toch dat als het om grotere bedragen ging (vloeren van 10K of meer) dat het vertrouwen in ons als bedrijf een beetje haperde.
Op 2e paasdag, 21 april 2014 openden we na hard fysiek werk van John zijn kant, en iedereen die meegeholpen heeft onze nieuwe showroom.
Net als in 2010 met de huur van het eerste pandje was de huur van dit pand ook wat BOVEN ons budget. Maar nogmaals, dat is wat ambitieuze ondernemers doen.
Je neemt risico, visualiseert de toekomst en vertrouwd erop dat je de skillset in huis hebt om dit te laten werken. De dood of de gladiolen.
Een mooie quote:
Entrepreneurship is jumping off a cliff and assembling a plane on the way down.
Dat is de Superman versie.
Uit ervaring weet ik zelf dat het soms meer zo voelt:
"It's like a man riding a lion. People think, 'This guy's brave.' And he's thinking, 'How the hell did I get on a lion, and how do I keep from getting eaten?"
Pieken en Dalen
De reden waarom ik niet alleen de HERO quote plaats is omdat er in elke onderneming natuurlijk ook uitdagingen zijn (ik noem het met opzet geen problemen).
De bouw van de showroom en de inkoop van de materialen was duurder uitgevallen dan we in eerste instantie dachten.
Daarbij kregen we na de opening te maken met wat cashflow problemen.
Hoewel er eind 2013 nog flink veel verkocht was, en dit in kwartaal 1 - 2014 tijdens de bouw van de nieuwe showroom ook wel langzaam binnen kwam...
... hadden we natuurlijk tijdens de bouw van de showroom niet veel klandizie.
Gevolg was dat we na de opening een hoop kosten tegelijk kregen.
- Een duurder uitgevallen showroom
- Geen omzet uit kwartaal 1 - 2014
- De huur van een pand waar we iets te groot ingestapt waren
Het heeft bijna een jaar geduurd voordat we deze uitdaging opgelost hadden, en de uiteindelijke oplossing was slimmer inkopen.
De Toekomst van ons Natuursteen Bedrijf
Na het oplossen van onze cashflow problemen is er wat rust om te ademen, te reflecteren op wat er afgelopen jaren is gebeurd en te denken over de toekomst.
In Mei 2015 hebben we (direct nadat we lucht hadden) twee extra personeelsleden aangenomen naast Sander. Die we in 2013 hebben aangenomen als rechterhand van John. Ook hij heeft zich de afgelopen jaren bewezen, en een groot deel van het succes van ons bedrijf komt ook door zijn inzet.
Niks gaat natuurlijk vanzelf. En als je een goed team hebt met hart voor de zaak dan ben je unstoppable.
Zelf staan we nu op een kruispunt met ons bedrijf waar we twee kanten op kunnen.
Beide kanten zijn prima.
Ons succes is niet onopgemerkt gebleven en onze showroom wordt platgelopen door leveranciers, distributeurs en hier en daar ook wat investeerders.
Er is interesse getoond in een (deel)overname van ons bedrijf.
Mogelijk zeer interessant. We gaan voor het eerst dit jaar de grens van 7-figures overschrijden en we beginnen nu goede winsten te draaien.
Wat echter ook een leuke optie is, is de bouw van een eens zo groot pand direct naast onze showroom zodat we ons assortiment kunnen uitbreiden, nog slimmer kunnen inkopen en de business in eigen beheer kunnen houden.
De 1e optie lijkt meer rust te geven. Maar of dit in werkelijkheid zo is?
Nogmaals, John en ik worden niet perse gemotiveerd door geld. Natuurlijk is het mooi meegenomen, maar het zou slechts een bijwerking moeten zijn van het runnen van een té gek bedrijf met 100% tevreden klanten.
Vooral als het een deelovername betreft zit er vervolgens een investeerder in je bedrijf en heb je ook rekening te houden met hun verwachtingspatroon.
Maar... (bijna) alles is te koop. Dus we wachten het rustig af.
De 2e optie brengt ons weer terug naar de quote met de leeuw. Met een pandje ernaast zullen de kosten weer verdubbelen. Hebben we 1 á 2 mannetjes extra personeel nodig en dit zal op dit moment weer net niet in het budget zitten.
Maar hey, we hebben het al 2x eerder geflikt. 🙂
Fysiek of Internet bedrijf?
Met een showroom van 500 m2 denk je al snel aan een fysiek bedrijf die ook iets met internet doet. Wrong.
Wij zijn een internetbedrijf die ervoor gekozen heeft om ook fysiek te gaan.
Net als Coolblue bijvoorbeeld.
Alles wat er nu staat is opgebouwd via het internet met een investering van 1000 euro per persoon. Geen leningen, geen investeringen. Niks.
We zijn lean en wendbaar, en kunnen snel schakelen.
Een groot deel van ons succes is onze klantenservice (kennis van zaken) en follow-ups naar de klant toe. Dit kan tot op zekere hoogte geautomatiseerd worden door het internet.
Offertes maken blijft echter handwerk om de klant iets in handen te geven waar hij of zij écht wat aan heeft (we doen niet aan automatisch gegenereerde offertes).
Het is de combinatie die je maakt online en offline, en na 7 jaar hebben wij in ieder geval uitgevonden wat werkt voor ons.
Hoop dat je het een inspirerend verhaal vond.
Alles over ons bedrijf verder vind je hier:
To be continued...