Een Digitale Business Opbouwen: Ruim 7000 Klanten... En 250k Omzet in 2,5 Jaar Tijd

Het hele verhaal, de tools die ik gebruik, de tegenslagen en
inspiratie om dit zelf ook te doen.

Kleine waarschuwing vooraf: Op geen enkele wijze wil ik via dit artikel suggereren dat geld verdienen via internet makkelijk is. Ik heb ruim 10 jaar ervaring in online sales en marketing, ik heb mijn 10.000 uur praktijkervaring erop zitten (of de wetenschap deze theorie nu bullshit vindt of niet).

Ik heb ervaring opgedaan met mijn webwinkels in supplementen, maar heb ook webwinkels gehad in design meubelen, xenon verlichting en run samen met één van mijn beste vrienden een bedrijf in natuursteen en keramiek wat we door middel van internet groot gemaakt hebben.

Maar wat ik wil aangeven met dit artikel is dat er kansen liggen, en dat er wel degelijk dingen mogelijk zijn (in een redelijk kort tijdsbestek). Voor iedereen.

Wat je echter goed moet onthouden is het volgende... Vanuit alles wat ik doe staat deze regel centraal: De klant komt ALTIJD op de eerste plek. Je wilt van bezoekers → fans maken → je geeft klanten wat je beloofd en doet altijd je uiterste best om hun het resultaat te geven waar ze naar verlangen. Daarnaast begin je met het leveren van waarde (vaak in de vorm van content) het liefst nog VOOR je ook maar iets te koop gaat aanbieden. Dat is de gouden regel. Doe je dat, dan komt het goed.

Abonneer je op mijn Youtube kanaal

Het Begin:

Een klein beetje historie. Na ruim 7 jaar in de verkoop van voedingssupplementen (en miljoenen euro's omzet) begon mijn aandacht voor deze winkel(s) en branche te verslappen.

Ik leefde "the good life".

Reizen, appartement op de Canarische eilanden etc. En zat met mijn hoofd meer bij nieuwe projectjes.

Ik vind het leuk om van niets, iets te maken. De beginfase. Wetende dat ik iets uit de grond kan stampen en dit in een korte tijd winstgevend kan maken. Daar ben ik ook goed in.

Tijdens één van mijn rondreizen in Amerika kwam ik Paleo op het spoor en las ik mijn eerste Paleo boek (Primal Blueprint - Mark Sisson). Ik besloot dat ik niks te verliezen had - en op hoop van zegen voor meer energie - besloot ik op de Paleo manier te gaan eten.

Dit werkte buitengewoon en na 3 maanden rondreizen en Paleo herkende ik mezelf bijna niet meer terug. Ik had een pak meer energie en verloor zonder moeite ruim 7 kilo aan gewicht.

Ik werd zo enthousiast over Paleo, dat ik besloot op dat moment in Amerika dat Paleo wel eens mijn passie kon worden. Ik kocht de domeinnaam Paleo.nl voor €850 over op 7 Augustus 2012 via deze manier.

Op 28 Oktober 2012 plaatste ik mijn eerste bericht. Op dat moment werd er nog (bijna) niet over Paleo geschreven in Nederland, en had op een enkeling na nog niemand over Paleo gehoord.

Bij elk project wat ik start staat een blog (mijn basis mediaplatform) altijd centraal. Ik wil het liefst beginnen op het meest premium domein wat ik kan kopen. Het moet gemakkelijk te onthouden en "brandable" zijn, en het liefst zo kort mogelijk. Des te groter de kans van slagen.

Tenminste zo zie ik het.

Paleo.nl is dus de meest logische keuze.

Ik raad dit trouwens niet aan als je geen cent te makken hebt. Anders zit je straks met een duur domeinnaam waar niks mee gebeurt en zeg je... "Ja maar Mitchel zei..."

Transip is mijn keuze voor losse hosting en als je net begint, maar natuurlijk zijn er tientallen andere oplossingen.

Zodra je WordPress installatie staat begin je direct met het aanpassen van je /permalinks/ voor SEO (zoekmachine optimalisatie) en schrijf je je eerste pagina of blogpost.

Dan staat er maar alvast iets, en ben je begonnen...

De key met opstarten is dat je inderdaad moet beginnen, je moet ACTIE ondernemen, anders gebeurt er niks. Je kunt in je hoofd heel druk zijn met geniale ideeën en zelfs in de uitwerking ervan. Maar zolang er niks online staat, lijkt het naar de buitenwereld toe in ieder geval alsof er NIKS gebeurd.

Niemand kan in jouw hoofd kijken welke geniale ideeën jij hebt om de wereld te veroveren.

Het belangrijkste is... BEGIN!

Beter iets wat misschien niet 100% naar je zin is, dan helemaal niks. Op DAT moment is DAT het beste wat je kunt maken (anders had je iets anders gemaakt).

Voor mij was dat het vullen van Paleo.nl met Engelstalige content vertaald naar het Nederlands (niet de beste move die ik heb gemaakt, maar daar kom ik later op terug).

Mijn naïeve gedachte was dat NIEMAND in Nederland aan Paleo deed, en dat mensen er juist mee geholpen zouden zijn om deze content te lezen.

2. De E-mail Lijst

The money is in the list. Logischerwijs ben ik dus vanaf dag 1 mijn e-mail lijst gaan bouwen voor Paleo.

In het begin gaat dit langzaam. Iedere inschrijving is er eentje.

Helaas gaat Aweber (de ESP die ik destijds gebruikte, nu raad ik Convertkit of Drip aan) niet verder terug dan Feb 2014, maar hier begon ik met een kleine 4600 inschrijvingen op mijn nieuwsbrief via het blog (ik noem dit paleo_free_sub).

Schermafbeelding-2015-02-19-om-19.04.00

Let op dat ik al vanaf Oktober 2012 bezig was, dus per maand had ik gemiddeld ongeveer 290 inschrijvingen. Dat komt neer op een kleine 10 inschrijvingen per dag.

Nothing fancy tot nu toe.

Ik zal je laten zien hoeveel bezoekers je daarvoor nodig hebt.

Op de homepage bijvoorbeeld zie je een grote featurebox (met rode omlijning).

Deze converteert met 12%.

Dus van elke 100 bezoekers op de pagina vullen 12 bezoekers hun e-mail adres in om de gratis cursus te ontvangen. Het is altijd raadzaam om "iets" weg te geven in ruil voor een mailadres.

Zoals ik eerder in de waarschuwing vooraf al vertelde. Begin altijd met het leveren van waarde voordat je vraagt om de verkoop.

In ieder geval... Alleen al met 100 bezoekers op de startpagina van mijn website zou ik aan de 10 inschrijvingen per dag komen die ik gemiddeld in heel 2013 heb gehaald.

Het was dus allemaal niet zo groot als dat je wellicht zou verwachten.

Daarnaast heb ik ook in de sidebar nog een mogelijkheid staan om je e-mail adres achter te laten, heb ik een "irritante pop-up" (die goed werkt) en een slide-in vanaf de onderkant op elk artikel.

Zoals je wellicht al kunt raden... Ik verzamel graag e-mail adressen.

Ruim 65% van alle verkoop die ik doe gaat via de mail. Als procenten je niks zeggen...

... in 2014 heb ik voor 250.000 euro aan Paleo producten verkocht (zoals de titel doet vermoeden - en zoals je in de video hebt kunnen zien).

ZONDER e-mail lijst zou dit 87.500 euro zijn.

Grow your list baby!

Een handige tool die ik gebruik om e-mail adressen te verzamelen is Convertbox.

3. Een Stap Verder

Als je gelooft in je business dan ga je een stap verder. Ik vertrouw bij het bouwen aan mijn business behoorlijk stevig op mijn intuïtie en onderbuikgevoel.

Al snel kreeg ik door (zonder dat ik nog maar iets verkocht had) dat dit Paleo ding wel eens een behoorlijke vlucht kon gaan nemen. Door de resultaten, en door de zoekopdrachten in Google. Het Paleo dieet is nu uiteindelijk het meest gezochte dieet van 2014 (in de Engelstalige markt).

Met dat gevoel in mijn achterhoofd wilde ik de markt domineren als deze wakker geschud zou worden. Op 30 Januari 2013 kocht ik paleodieet.nl en op 11 Maart 2013 kocht ik paleorecepten.nl. Ik kocht deze domeinnamen beide op dezelfde manier als ik Paleo.nl kocht beide voor €500 per stuk.

In totaal was ik voor alle drie de domeinen €1850 kwijt. Dit is natuurlijk niks als je het vergelijkt met de omzet die ik in 2014 heb behaald. Maar het was voor mij een investering want ik had natuurlijk nog niks verkocht, en bijna geen Nederlander had ooit over Paleo gehoord. Het was een "gok".

Voor hetzelfde geld was het nooit overgewaaid, en zat ik met drie "nutteloze domeinen".

Ik heb zeker nog een stuk of 10 premium domeinen waar ik (nog) niks mee doe, waar ik wel enthousiast over ben en gekocht heb voor prijzen variërend tussen €250 ~ €3500.

4. Mijn Eerste Boek

Ondertussen bleef ik schrijven op de website, en werkte ik aan mijn eerste boek - de Paleo Revolutie. Ik kocht veel cursusmateriaal en boeken (ebooks maar ook paperbacks) over Paleo en voegde de informatie samen tot een Nederlands boek.

Het boek (de Paleo Revolutie) lanceerde ik aan de klanten van mijn shops in voedingssupplementen. Dit was een enorm grote gok.

Je moet je voorstellen dat veel van mijn klanten maandelijks tussen de 50 en 100 euro aan eiwitpoeder bestellen. Ik verkocht mijn boek tegen alleen de verzendkosten (7 euro). Maar in dit boek staat feitelijk het volgende... "Koop geen eiwitpoeder meer, échte biologische natuurlijke voeding is wat je vanaf nu wilt kopen."

Het is businesswise niet echt een goede beslissing om klanten eenmalig een boek te laten kopen (voor 7 euro) waarin staat dat ze geen supplementen meer nodig hebben. De reden dat ik dit toch deed was tweeledig.

  1. Het is "the-right-thing-to-do". Zoals ik eerder al vermelde staat de klant altijd centraal. Als ik zelf veel minder eiwitpoeder gebruik, mijn familie en vrienden allemaal enthousiast vertel over Paleo, dan moet ik dit ook melden aan mijn klanten. Ze zijn praktisch ook familie.
  2. Ik dacht... Er moet ergens een keer een sneeuwbal gaan rollen. Als ik een paar honderd mensen aan de Paleo krijg en dit levert een hoop enthousiaste reacties op (ik wist hoe enthousiast ik was geworden) dan gaat dit vuurtje vanzelf lopen.

Maar nogmaals... het was een wilde gok.

Ik had ondertussen wel een back-end offer gemaakt. Dit was het Paleo Revolutie Plan. Ik wilde dit verkopen voor 2x een termijn 97 euro.

Dit was een fysiek product waar ik hoog op ingezet had. Ik had 1000 stuks laten maken (ringband, DVD's, CD's, inhoud, boekjes etc.) - inkoopwaarde iets van 9000 euro totaal.

Het Paleo Revolutie Plan was een logische stap voor mensen die het boek hadden aangeschaft. Het was namelijk een compleet plan en begeleiding van 21 dagen hoe je Paleo tot jouw lifestyle kunt maken.

Echter wat ik zag was dat de maand na mijn 7 euro boek lancering mijn omzet in mijn supplementen shops letterlijk gehalveerd was (dan praat je over tienduizenden euro's minder omzet per maand)...

...maar, er kwamen weinig upsells naar de back-end offer. Uit mijn hoofd iets van 18 meen ik.

En daarnaast kwamen er ook weinig boekverkopen voor terug.

*SLIK*

Ik moet zeggen, natuurlijk was ik op dat moment wel een beetje teleurgesteld. Niet in de mensen/klanten, maar meer in mijn eigen marketing. Blijkbaar had ik het allemaal niet zo onweerstaanbaar gemaakt als ik dacht...

Na een maand bracht ik mijn boek - de Paleo Revolutie - onder bij PayPro (de provider die nu nog steeds mijn betalingen afhandelt) op 19 Juli 2013.

Mijn mindset was dat dit allemaal wel goed zou komen, omdat het nogmaals... de juiste beslissing was (ondernemen IS en BLIJFT mindset!).

Dat is ook de kunst van ondernemen. En maakte het onderscheid van de rasondernemer ten opzichte van de wannabe. Durven doorgaan waar anderen stoppen.

Mijn onderbuikgevoel had het uiteindelijk bij het juiste eind. De verkoop van het Paleo Revolutie boek begon langzaam te lopen.

Echter nog steeds langzamer dan mijn omzet in mijn supplementenwinkel daalde...

5. Copyright Perikelen

De vraag die ik het meeste binnen kreeg nadat klanten het boek de Paleo Revolutie gelezen hadden was hoe ze moesten beginnen, welke recepten ze konden maken, etc.

Ondanks dat ik het Paleo Revolutie Plan had, was de investering voor een hoop mensen te hoog en bood ik dit product niet meer aan. Door mijn teleurstelling had ik dit complete product uit mijn hoofd verbannen, en de voorraad (5 pallets) stond in die tijd ver weg uit het zicht bij mijn fulfillment bedrijf.

Het idee voor een receptenboek werd dan ook snel geboren, en ik had immers ook de domeinnaam paleorecepten.nl.

Ik liet een receptenboek maken door mijn werknemer met de naam 101 Paleo Recepten. Dit waren recepten (ook weer vertaald) uit het Engels, met deels eigen foto's, deels foto's van internet. Ook weer niet de slimste zet.

Hoewel ik niet moedwillig mensen heb willen benadelen met de artikelen en recepten die ik vertaald/gekopieerd had kreeg ik binnen een korte periode de wind behoorlijk van voren.

Vanuit Amerika kreeg ik bericht dat ik mijn artikelen moest aanpassen en bronvermeldingen erbij moest plaatsen omdat er anders actie werd ondernomen plus van diverse mensen kreeg ik haatmail en klachten over de recepten uit mijn boeken.

Natuurlijk ken ik de copyright rechten (een beetje), en weet ik dat het niet "netjes" is, maar ik zal je eerlijk zeggen dat in de periode dat ik heb geblogd over mijn ondernemingen mijn webwinkels / business ideeën 1001 keer gejat en gekopieerd zijn (slecht excuus).

Dit is ook niet iets waar ik trots op ben, en ik had er in dit verhaal ook voor kunnen kiezen om het weg te laten, maar ik wil je gewoon transparant laten zien waar ik tegenaan ben gelopen zodat jij niet dezelfde fout maakt.

In mijn hoofd had ook ik zoiets van... "Wat klaagt iedereen toch? Ik probeer mensen te helpen door Paleo op de kaart te zetten in Nederland... Ik riskeer mijn business in supplementen hiervoor..."

Maar anyway... ik begreep het ook zeker wel. En eerlijk gezegd baalde ik ook van mezelf.

Ik wilde gewoon te snel, en te makkelijk.

Hoewel ik wel achter het spreekwoord "je hoeft het wiel niet nog een keer uit te vinden" sta. Of eigenlijk meer dat je bepaalde mensen als rolmodel gebruikt die hebben bereikt wat ik nog graag wil bereiken...

... is dingen kopiëren "the-easy-way" out.

Daarnaast bouw je ook geen business op met gekopieerde content. Mijn advies is dus... NIET DOEN!

Op 22 September 2013 maakte ik deze video om voor mezelf een nieuwe start te maken:

Ik heb alle content herschreven en voorzien van bronvermeldingen en links totdat mijn Amerikaanse vrienden het ermee eens waren (diezelfde mensen heb ik later ontmoet tijdens PrimalCon 2014 in Mexico).

En dit is daarnaast ook de datum dat ik ben begonnen met het maken van eigen recepten, en het samenwerken met andere Paleo bloggers voor boeken / artikelen.

Ik liet artikelen schrijven (minimaal 4 per maand), soms zelfs tot 6 á 8 artikelen per maand.

Zelf had ik het idee dat het maken van video's voor mij gemakkelijker was als uitgebreide artikelen schrijven, en dus schoot ik (over de jaren) tientallen video's: https://www.youtube.com/channel/UCndxSUdoPm4RZSVpWo2xKwQ/videos

Het maken van content in de vorm van video's heeft als bijkomend voordeel dat mensen vertrouwd met je raken. En mensen kopen online alleen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.

Dat gebeurde gelukkig.

In 2013 (vanaf juli 2013) kochten mijn klanten voor een kleine 68.000 euro aan producten bij ons (zoals je kunt zien in de eerste video).

6. Meerdere Producten

Uit de samenwerkingen ontstonden meerdere producten. Zo kwam er eind Januari 2014 het 15 Minuten Paleo boek, met Paleo recepten die je binnen 15 minuten op tafel kunt zetten. Vernieuwde ik het 101 Paleo Recepten boek met 100% eigen recepten.

Dit was de periode dat uiteindelijk het verlies van mijn eiwitpoeder website werd goedgemaakt door de sales van Paleo.

Je praat dan over ruim 7 maanden dat ik geld "verloor" door mijn focus meer op Paleo te leggen dan op mijn andere business. Maargoed, genoeg daarover.

Ik bleef luisteren naar mijn klanten en hier kwam in een samenwerking het Paleo Kids boek uit in Mei 2014. We hebben een Paleo á la Carte boek gemaakt met 3-gangen diners in December 2014.

In diezelfde maand kwam ook ons Paleo Magazine uit wat in alle Jumbo's, AH's, Bruna's en AKO's heeft gelegen.

En als kers op de taart ontwikkelde ik de Foodie Challenge - een 30 dagen Paleo Challenge programma.

Je kunt GEEN business meer opbouwen als je niet meerdere producten kunt verkopen aan je klanten.

Als je mooie producten maakt die WERKEN - waar je je ziel en zaligheid in stopt, dan WILLEN klanten meer bij je kopen. Sterker nog, je bent het als ondernemer verplicht om ze meer te verkopen.

Anders gaan ze naar de concurrent waar ze minder goed behandeld worden. Waar ze slechtere producten krijgen, slechtere service. Wees trots op wat je maakt, en sta er voor 100% achter, heb je marketing op orde en je kunt dus een prima boterham verdienen.

7. Tegenslagen

Is het dan allemaal een grote roze wolk..?

Neen, natuurlijk niet! Dit is bikkelhard werken! Er zijn periodes geweest van weken dat ik 12 uur achter mijn beeldscherm geplakt zit. Elke lancering gaat er wel iets fout, en dit zijn stressvolle dagen.

En met de kennis die ik heb over Paleo weet ik wat voor een effect het heeft op mijn lichaam om uren en uren te zitten en te staren naar een beeldscherm (lol).

Daarnaast kun je je blindstaren op de 250K omzet van 2014. Maar weet ook dat ik een kostenmachine ben (mijn vloek).

Ik koop (te) veel tools, cursusmateriaal, en investeer ook enorm veel weer terug in de business. In 2014 heb ik een app laten bouwen voor ruim 7000 euro, die nog geen 500 euro heeft opgeleverd. Ik heb een dashboard laten bouwen van duizenden euro's om inzicht te krijgen in het aankoopgedrag van mijn klanten. Ik heb tienduizenden euro's geïnvesteerd in content (artikelen en recepten).

Je hebt mijn verhaal gehoord van het Paleo Revolutie Plan (de back-end offer)...

You win some, you loose some.

Uiteindelijk ben ik het versturen van de pakketten voor mijn webwinkels weer in eigen beheer gaan doen. Er werden teveel foutjes gemaakt door het fulfillment bedrijf, plus ik deed gewoon een stuk minder bestellingen door mijn focus op Paleo waardoor het prijs-technisch ook weer interessanter werd voor mij om een pandje te huren, en iemand te laten inpakken.

Toen kwamen daar ineens die 5 pallets met die back-end offers weer tevoorschijn.

Damn..

Uiteindelijk heb ik er in 6 maanden tijd 500 stuks van verkocht voor €47 via een upsell, en door acties te doen naar mijn bestaande klantenlijsten.

Ik heb nu nog 1 pallet staan... (geen idee nog wat ik daarmee ga doen)

Inmiddels is de Foodie Challenge hier namelijk voor in de plek gekomen. Een prachtig product, beter uitgedacht. En gelukkig verkoopt dit wel zoals ik verwacht had.

8. De Toekomst van Paleo

In 2014 heb ik een hoop geïnvesteerd wat ik in 2015 niet meer hoef te doen. Daarnaast mik ik op een groei van Paleo in 2015 van 100% of meer. Met een artikel in de Linda magazine, een stukje in het AD - en een hoop enthousiaste klanten die de Paleo lifestyle graag doorvertellen moet dat lukken.

Of mijn business dan ook met 100% zal groeien naar 500K? Wel als ik mijn best blijf doen...

9. Wat Data

  • Paleo.nl domeinnaam gekocht op 7 Augustus 2012
  • Paleo.nl eerste bericht 28 Oktober 2012
  • Paleodieet.nl gekocht op 30 Januari 2013
  • Paleorecepten.nl gekocht op 11 Maart 2013
  • Eerste product (de Paleo Revolutie) op PayPro 19 Juli 2013
  • Omzet 2013 (67.000 euro)
  • Omzet 2014 (250.000 euro)
  • In totaal nu 8 producten in het Foodie portfolio

Edit April 2021: Eind 2019 verkocht ik deze business samen met mijn supplementen e-commerce winkel voor 7-figures, en maakte ik een mooie payday. Ik schreef hier ook een artikel over hoe dit in z'n werk ging.

10. Jouw Beurt

Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel, en zou je zelf ook graag een online business willen opzetten?

Dat kan!

Als je precies wilt zien/leren hoe ik mijn bootstrap (lifestyle) online businesses opzet, en je over mijn schouder mee wilt kijken naar een NIEUWE startup, in een niche waar niemand mij kent... schrijf je dan in voor mijn Masterclass die heet "Simpel is Goud".

Ik laat je zien hoe ik binnen 30 dagen een business opzet in een markt waar niemand mij kent en de eerste verkopen genereer. Vervolgens deed deze business bijna 10.000 EUR aan digitale verkopen in de 2e maand. Ik laat je precies zien hoe ik te werk ga.

Vervolgens heb jij de blauwdruk om dit zelf ook te doen.

Interesse?

Schrijf je in voor "Simpel is Goud"

video-optin

Interesse om een business op te zetten en binnen 30 dagen je eerste 1000 EUR omzet te realiseren, ZONDER een product te maken?

>> Voor meer informatie, bekijk mijn masterclass "Simpel is Goud"

Meer behulpzame artikelen / video's
die wellicht interessant voor je zijn