fbpx

Stap voor Stap: Hoe Verkoop Je Jouw Online Business Voor 7-Figures (of meer)

Iedere business owner droomt er denk ik wel van. Zijn / haar toko verkopen voor een mooie payday. Maar wanneer je een online business hebt, en een beetje volume doet… Hoe gaat dit dan in z'n werk? In dit uitgebreide artikel wil ik je graag mijn eigen roadmap meegeven die ik doorlopen heb in de verkoop van één van mijn bedrijven voor een 7-figure deal. In het normaal Nederlands, dit is een verkoop van minimaal 1 miljoen euro.

Hoewel ik behoorlijk in detail ga over hoe het bij mij allemaal is gegaan, zijn er een aantal dingen die minder specifiek behandeld worden, met name de geldbedragen, aangezien ik die volgens het contract niet mag vrijgeven.

Ik laat je wel exact zien welke stappen ik allemaal heb doorlopen, en hoe ik het aangepakt heb. En op welke manier ik denk dat je de beste verkoopprijs kunt krijgen voor je bedrijf.

De reden van het schrijven van dit artikel (en het maken van de video) is trouwens omdat ik nergens anders soortgelijke informatie heb gevonden welke interessant was voor mijn situatie. Het verkopen van een digitale business van een beetje formaat (1+ Miljoen / jaar omzet). Veel informatie die je vind over de verkoop van een business is of:

A) Geschikt voor fysieke bedrijven
B) Geschikt voor kleine(re) online websites (< 150k omzet / jaar)
C) Geschreven door business brokers

Maar niks echt voor digitale bedrijven die een beetje omzet beginnen te doen (500k+ / jaar). En juist toch ook deze ondernemers zouden het tof vinden om hun bedrijf te verkopen, om iets nieuws te beginnen.

Dus hierbij mijn 10 stappen om een serieuze online business te verkopen voor de beste prijs. In zowel video als text. Enjoy!

(En vergeet je niet te abonneren op mijn nieuwe Youtube kanaal)

1. Liefde voor je eigen bedrijf 💕

Als eerste is het belangrijk dat je (nog steeds) liefde hebt voor je eigen bedrijf. Wanneer jij niet verliefd bent op je eigen bedrijf, hoe kun je dan verwachten dat een toekomstige koper dit wel gaat worden? De fout die een hoop ondernemers maken is om te gaan denken aan de verkoop wanneer de liefde voor het bedrijf over is, en het bedrijf dus in een neerwaardse trend zit 📉.

De kunst is om je bedrijf te verkopen op het moment dat het voor jou niet persé nodig is, wanneer de omzet nog steeds stijgt 📈, en de koper bij wijze van spreken jouw business liever over wilt nemen dan dat jij het wilt verkopen.

Dat is in ieder geval de situatie waar ik in zat. Ja, ik wilde mijn bedrijf graag verkopen. Omdat ik mijn focus meer wilde gaan richten op één groot project (meal.com).

Maar een fout die ik in het verleden heb gemaakt met mijn webwinkel eiwitpoeder.nl, is dat ik dit verkocht heb (in 2014) op een moment dat mijn omzet inmiddels gehalveerd was, en ik zelf geen eiwitpoeder meer gebruikte (en vol Paleo deed).

Met de verkoop van mijn supplementenbedrijf foodie.nl wilde ik hier absoluut voor waken. Ik heb juist extra gas bij gegeven. En ben meer omzet gaan genereren terwijl ik in onderhandeling zat met meerdere kopers. Daarnaast sta ik ook na de verkoop nog steeds 100% achter mijn producten.

Als jij je gesprekken kunt beginnen door je scherm te delen en in het dashboard te laten zien dat er in de ochtend 5000 euro omzet is gedraaid, en je in je hoofd zoiets hebt van… "het mag weg, maar voor de juiste prijs, en het hoeft NIET". Dan heb je absoluut een betere troef in handen dan wanneer je denkt… "Dit moet verkocht worden, want ik ben er helemaal klaar mee."

💡 Take-away:

Zorg ervoor dat je bedrijf / online business goed draait. Wanneer dit niet het geval is, spendeer dan eerst een maand of drie om weer een opwaartse lijn te geven aan je omzet, waardoor je weer (opnieuw) verliefd wordt op de business welke je eens vol enthousiasme opgestart hebt.

Wanneer je een beetje traffic hebt, kan ik je aanraden dit artikel te lezen waarin ik in detail uitleg hoe ik één van mijn eigen kleinere e-commerce websites heb verdubbeld in omzet van 2654.46 EUR naar 5570.50 EUR in slechts 30 dagen tijd.

2. Te koop zetten waar? 🤔

Maar voordat je überhaupt gesprekken kunt hebben met eventuele kopers, moet je in eerste instantie ook ergens je bedrijf te koop zetten. In Nederland is er bijna geen platform waar dit gemakkelijk kan.

Op sitedeals.nl heb je een platform waar geen enkele controle is, en het is meer geluk dan wijsheid als je hier een koper tegenkomt een wat grotere website wilt overnemen.

(Een website kopen via dit platform ook alleen doen wanneer je weet waar je mee bezig bent, en je zelf een goede audit kunt doen.)

Mijn herinnering vanuit het verleden met de verkoop van eiwitpoeder.nl was ook dat het niet makkelijk is om een geïnteresseerde partij te vinden. Uiteindelijk had ik destijds via via een koper gevonden. Maar dat was ook weer puur geluk.

Tijdens mijn zoektocht naar een koper voor mijn foodie.nl webwinkel kwam ik op de website: webshopovername.nl

De website zelf ziet er een beetje gedateerd uit, maar dat is meer persoonlijke smaak denk ik. Ik verwachtte er niet veel van, maar toch schreef ik me in en zette ik mijn website te koop op dit platform op 17 Mei 2019. De advertentie kun je hier zien: https://www.webshopovername.nl/aanbod/voedingssupplementen-merk

Binnen twee weken had ik 8 gesprekken gepland staan, en 3 hiervan waren zeer geïnteresseerde kopers. Wat dat betreft ben ik dus positief verrast door webshopovername.

Terwijl ik dit artikel schrijf (Oktober 2019) is deze advertentie 5433x bekeken. Er is dus daadwerkelijk wel wat traffic. En daarnaast heeft webshopovername ook een kleine database met potentiële kopers die ze raadplegen wanneer jij je website / webshop te koop zet op hun platform.

💡 Take-away:

Heb je een grotere website (+150k / omzet), dan is het enige platform in Nederland waar je potentiele kopers kunt vinden op dit moment webshopovername. Sites als sitedeals.nl kun je ook proberen, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

3. Wat voor soort deal? 🤝

Voordat je je online business te koop zet wil je jezelf eerst bedenken WAT je daadwerkelijk gaat verkopen. Om eerlijk te zijn. Ik heb mijn business te koop gezet, zonder mezelf écht goed in te lezen wat er allemaal bij komt kijken.

De heren achter webshopovername.nl hadden mijn business te koop gezet als een zogenaamde "asset" deal. Dit betekent dat alle assets in het bedrijf (jouw BV) overgaan maar jijzelf de BV houdt.

Voor een koper is dit gunstig omdat ze niks te maken hebben met eventuele schulden of andere "vreemde" dingen in jouw BV die zijn voorgevallen terwijl jij de kapitein was op het schip.

Daarnaast kan je als koper afschrijven op de investering. Het enige nadeel voor een koper is dat alle contracten van eventueel personeel, software die je gebruikt etc. overgezet moet worden naar een nieuwe entiteit.

Voor de verkoper is het echter een ander verhaal. Wanneer jij jouw assets verkoopt, dan krijg je in ruil hiervoor het aankoopbedrag in je BV gestort. Met andere woorden, een flinke omzetpiek. Aangezien je het bedrijf niet meer runt, zullen hier nagenoeg geen kosten tegenover staan. Dit zorgt er natuurlijk voor dat het jaar waarin je je bedrijf verkoopt, er enorm veel winst gemaakt wordt. Vervolgens kun je dus flinke vennootschapsbelasting / winstbelasting gaan betalen.

Wanneer je een aandelenoverdracht doet heb je dit niet. De verkoopprijs krijg je onbelast in je Holding BV. Als een side-note: Natuurlijk als je dit geld privé wilt halen moet je ook belasting betalen. Maar het meerendeel van mijn opgestreken verkoopsom gaat terug in andere bedrijven / projecten.

Voor meer informatie hierover is dit wel een vrij helder artikel: https://www.bboenf.nl/achtergronden-en-gevolgen-activapassiva-versus-aandelentransactie/

Bedenk dus goed wat voor deal je wilt maken.

💡 Take-away:

Lees jezelf voordat je je site te koop zet goed in over het verschil tussen een zogenaamde "asset" deal en een "aandelen" deal. En bepaal voor jezelf waar je happy van wordt.

4. Gesprekken 🦜

Mits je een interessante business hebt, met goede marges, fraaie omzet én je bent er zelf nog steeds verliefd op, dan zullen gesprekken niet uitblijven.

Wat ik heb gezien is dat de ondernemers die écht interesse hebben in eerste instantie met een hoop vragen komen nog voor het gesprek. Ik had één partij (die uiteindelijk ook de koper is geworden) die kwam aan met 3 A4-tjes met vragen.

Wanneer jij zoiets hebt van… "Pffff.. wat een vragen.. hier heb ik geen zin in". Weet dan dat je absoluut niet klaar bent om je business te verkopen. Je krijgt namelijk nog veeeeél meer vragen dan deze in het "due dillegence" en inventarisatie traject.

Mijn eerste verkoop (eiwitpoeder) was letterlijk rond in 1 week tijd. Echter dit was een deal van 165k. Deals van 100 - 200k kunnen snel rond zijn. De aanschaf die ik deed van EetPaleo was ook rond in 2 weken tijd, en was ook een 100k deal. Hoe dit is verlopen kun je in dit artikel vinden.

Echter toen ik in de lucht gooide dat ik mijn main business Foodie.nl ging verkopen werd ik al gewaarschuwd voor een lang proces. Trek maar 6 maanden tot een jaar uit hoorde ik uit verschillende hoeken, en dat is vanaf het moment dat je een geschikte kandidaat gevonden hebt…

Ik had zoiets van … Waarom zo lang?

Maar nu weet ik het. Zie punt 5.

💡 Take-away:

Wees voorbereid op veel vragen tijdens de gesprekken. Eventueel vooraf gesteld. Wanneer jij geen tijd of zin hebt in het beantwoorden van deze (vaak heel valide) vragen in de ogen van een koper, weet dan dat je (nog) niet klaar bent om je business te verkopen. Dit hoort er nu eenmaal bij.

5. Due Dillegence ⚖️

Het komt door de due diligence (maar meer nog door de inventarisatie beschreven bij puntje 7). Met andere woorden. De periode dat de kopende partij jouw complete business uit elkaar trekt, ondersteboven houdt om te kijken wat er allemaal uit komt vallen wat wellicht voor hen niet fijn is.

Wat bij mij enorm heeft geholpen in het overnameproces is dat ik gewoon geheel open en transparant mijn boekhouding heb gedeeld. Ik heb de accountant van de kopende partij een middag samen laten zitten met mijn boekhouder, en ze zijn samen over alle cijfers heen gegaan.

Ik heb verder geen instructies meegegeven aan mijn boekhouder over dat hij de boeken mooier voor moet laten doen als ze zijn. Nee, gewoon… this is it.

De reden dat ik dit kan doen, is ook gewoon omdat mijn business enorm goed draait, een goede winstmarge heeft, en heel eerlijk… als de koper iets zou vinden waar hij minder blijf van wordt dan zou mijn reactie zijn… "Oke, dan moet je het niet doen, op naar de volgende koper, of anders ga ik gewoon lekker zelf verder".

Nogmaals, verliefd zijn op je eigen bedrijf. Het doet mij daadwerkelijk zeer om "mijn kindje" weg te doen. Maar ik weet dat het het beste is voor mij om verder te groeien met mijn meal.com project.

💡 Take-away:

Wees open en eerlijk over je boekhouding. Dit zorgt voor enorm veel vertrouwen bij de potentiële koper. Het is eigenlijk heel simpel. Als je een crappy business probeert te verkopen voor een te hoge prijs, dan hoop ik dat dit direct opgemerkt wordt tijdens due dillegence.

6. LOI 💌

Na de due diligence volgt een LOI (letter of intent). Dit is een niet bindende overeenkomst die zowel de koper / verkoper tekent waarin grofweg wordt samengevat hoe de "deal" in elkaar steekt.

Dus welk bedrag er overeengekomen is, op welke voorwaarden etc. Maar nogmaals, dit is geen bindende overeenkomst. Zowel koper als verkoper kan weglopen van de deal zonder dat dit problemen geeft anders dan dat de tegenpartij wellicht teleurgesteld zal zijn.

7. Inventarisatie 📥

Na de LOI volgt de inventarisatie. Dit gedeelte van de overname neemt verreweg het meeste tijd in beslag. Hier wordt eigenlijk elk proces, elke bewegend stuk in de business bekeken, omschreven etc.

Om een voorbeeld te geven… binnen de overname van mijn bedrijf vallen een zestal websites. Van al deze websites moest ik aangegeven welke plugins ik draai in mijn WordPress installatie. Wat de plugins doen. Of ze betaald zijn of niet. Als ze betaald zijn, wanneer de licentie verloopt, met welke creditcard ze betaald worden.

Maar ook werk wat 2 jaar geleden is gedaan door freelancers daar moesten overeenkomsten voor komen die getekend moesten worden door de betreffende freelancer. Hier staat dan in dat het eigendom van het werk daadwerkelijk van de BV is die overgenomen gaat worden (en niet van de freelancer).

Je denkt er niet echt bij na als je werk door een freelancer laat doen, maar in een bedrijfsovername is dit ineens belangrijk.

Je hebt het over de domeinhouder die aangepast moet worden van alle domeinen die meegaan. Contracten met payment providers, hostingaanbieders. Systemen / hardware / software die worden gebruikt door medewerkers. Al je social accounts. Huurovereenkomsten. etc. etc.

💡 Take-away:

Inventarisatie neemt verreweg het meeste tijd in beslag tijdens een bedrijfsovername. (Misschien met uitzondering van het daadwerkelijk vinden van een geschikte overnamekandidaat.)

Dit is waar alle tijd in is gaan zitten bij mijn overname (maanden).

8. Juridisch / Fiscaal 👨‍⚖️

Je snapt dat met al deze processen, overeenkomsten en toch wel wat "zware materie" het handig is om juridisch en fiscaal wat hulp in te schakelen. Tijdens een overnameproces kan de afwikkeling op twee manieren gebeuren.

1. Iedere partij heeft een eigen team (fiscalisten, advocaten, juristen)
2. Beide partijen delen hetzelfde team

In de meest ideale situatie delen beide partijen hetzelfde team. Je deelt hiermee de kosten die de afwikkeling met zich meebrengen, en het team dient eigenlijk als een soort mediator in het proces.

Het kiest geen kant, en wil gewoon een vriendschappelijke afwikkeling zonder dat de ene partij de andere probeert een oor aan te draaien.

Gewoon een net proces, waarbij koper en verkoper goed door één deur kunnen. Gelukkig is de koper van mijn bedrijf de beste overnamekandidaat die ik kan wensen. Iemand die mijn "kindje" verder groot wil brengen zonder direct heel het bedrijf op de schop te nemen. Zeer vriendelijk en attente mensen.

Onze afwikkeling wordt begeleid door de mensen van ICTrecht, waar ik zeer over te spreken ben.

💡 Take-away:

Een bedrijfsovername wil je niet alleen doen. Huur altijd specialisten in die je ondersteunen in de vorm van juristen, advocaten en/of fiscalisten.

9. Verkoopakte 📜

Je bent er bijna, want na al deze stappen… volgt de daadwerkelijke verkoopakte. De koopovereenkomst. Als het goed is heb je jezelf de afgelopen maanden ondergedompeld in je eigen business. Het heeft nog nooit zo goed gestaan als nu, en je weet alle ins & outs.

Grote kans dat je bij jezelf zoiets hebt van… Had ik dit maar gedaan toen ik nog geen intentie had om de business te verkopen, dan had alles een stuk beter gedraaid. 🙂

Deze akte, wanneer het een aandelenoverdracht is, wordt getekend bij de notaris. Deze zorgt er tevens voor dat de geldstromen op een derde rekening komen en pas worden vrij gegeven als beide partijen zich aan hun verplichtingen voldaan hebben.

Na het tekenen… is het tijd voor champagne 🍾. Want zowel jij, als de kopende partij (mocht het geen multinational zijn) hebben een flink pak energie in deze overname gestopt.

10. Ieder bedrijf is anders… 📥

Bovenstaand is in ieder geval hoe mijn bedrijfsovername is gegaan. Wat ik er bij wil zeggen is natuurlijk dat elke bedrijfsovername anders is. Ik raad altijd aan om advies in te winnen bij partijen die verstand van zaken hebben.

Er zijn altijd veel details in elke overname. Bij mij bijvoorbeeld waren er wat intercompany leningen tussen mijn verschillende BV's. Omdat ik met de winst van Foodie mijn meal.com platform aan het bouwen was in een andere BV.

Wat het allerbelangrijkste is tijdens de verkoop, is dat je een prijs krijgt waar je zelf blij van wordt.

En de enige manier om een goede prijs te krijgen, is om een goed en gezond bedrijf te verkopen. Mocht je een e-commerce business hebben, en wil je weer opnieuw verliefd worden op je bedrijf…

… overweeg dan mijn programma "E-commerce Abundance".

In dit programma laat ik je precies alle stappen zien die ik doorlopen heb om in 10 maanden tijd mijn omzet te laten stijgen met 100.000 per maand. Van 80.000 EUR naar 185.000 EUR en wat ervoor gezorgd heeft dat ik uiteindelijk mijn business kon verkopen voor een 7-figure deal zoals je hier kon lezen.

Ik laat je ook zien hoe ik deze exacte stappen doorloop op een "kleinere" webwinkel, en de omzet letterlijk verdubbel binnen 30 dagen tijd. En dit alles zonder extra traffic naar de website te sturen.

==> Mocht je hier interesse in hebben, volg dan deze link. Of onderstaande knop:

Ik kan me verder voorstellen dat je met veel vragen zit na het lezen van dit artikel.

De beste manier om van mij te leren - en bovenstaande zélf te gaan ervaren (het verkopen van je business) plus nog meer kennis uit mijn praktijkervaring op te doen - is door in jezelf en je business te investeren en klant te worden van mijn "E-commerce Abundance" programma en te beginnen met stap 1.

Het opzetten van een goede en winstgevende business die makkelijk verkoopbaar wordt.

Hierin leg ik uit (je kijkt over mijn schouder mee) hoe je jouw e-commerce business kunt opschalen door middel van een bewezen proces waarvan je hierboven al een stuk hebt kunnen proeven. Ik verzeker je dat het het dubbel en dwars waard is en dat je je business voor een veel hogere prijs kunt verkopen.

Zo niet, krijg je zonder pardon je investering terug.

Dit is in ieder geval "by far" de beste manier om met mij in contact te komen. Please begrijp dat ik nauwelijks reageer op FB berichtjes, of andere social media of ellenlange e-mails met vragen om hulp.

Naast dat ik e-commerce bedrijven run, is mijn grootste passie nu het wereldwijd uitrollen van mijn meal.com platform naar miljoenen mensen. En veel focus, tijd en energie gaat daarnaar toe.

ea-frontpage

Een webwinkel in omzet verdubbelen zonder extra bezoekers in 30 dagen tijd?

>> Voor meer informatie, bekijk het programma "E-commerce Abundance"