Een Bedrijf Kopen Voor 100.000 EUR Zonder Te Investeren Doe Je Zo
Elke ondernemer wil meer omzet in zijn business. Groei en opschalen zijn woorden die als muziek in de oren klinken voor elke ondernemer.
Er zijn veel manieren om meer omzet te genereren. Je kunt werken aan meer bezoekers op je website via SEO en paid ads. Dit is iets waar de meeste ondernemers zich op blindstaren.
Een andere manier is om te werken aan de optimalisatie van je website (CRO = conversion rate optimization).
De slimmere ondernemer spendeert hier zeker ook wat resources. Mocht je interesse hebben, dan vind je hier een uitgebreid artikel over het verdubbelen van een kleinere business d.m.v. CRO in 30 dagen tijd, ZONDER meer bezoekers op de website. Daarnaast laat ik zien hoe ik in 10 maanden tijd een extra 100.000 EUR per maand aan mijn business heb geplakt door te optimaliseren.
Maar nog een andere methode, die weinig ondernemers gebruiken is het simpelweg KOPEN van extra omzet.
In dit artikel wil ik je laten zien hoe ik een bestaande business heb overgenomen voor 105.000 EUR zonder deze investering direct op tafel te moeten leggen.
In zowel video als text. Enjoy!
(En vergeet je niet te abonneren op mijn nieuwe Youtube kanaal)
Achtergrond
De website / business die ik overgenomen heb is EetPaleo van Marinka Bil. Na 8 jaar deze foodblog bijgehouden te hebben en 7 kookboeken te hebben gemaakt merkte ze dat ze graag iets anders wilde doen.
Ze vroeg me dus of ik interesse had om haar business / website te kopen. Deze ligt natuurlijk direct in lijn met mijn Paleo.nl / Keto.nl / Foodie.nl business. Toch had ik in eerste instantie eigenlijk geen interesse. Zelf wilde ik namelijk ook verder, en speelde ik ook met het idee om mijn business te verkopen om me te focussen op mijn meal.com platform.
Uiteindelijk ben ik hierin geslaagd, en een uitgebreid artikel over hoe ik mijn business heb verkocht kun je hier lezen…
Maargoed een extra business erbij kopen is niet echt logisch met dit in je achterhoofd.
Echter na wat brainstormsessies met mezelf werd ik eigenlijk toch enthousiast om twee redenen.
1) Ze heeft een vrij grote audience, en deze zou ik kunnen monitizen zoals ik al deed met mijn andere informatieve websites.
2) Haar recepten zijn van hoge kwaliteit, en deze zou ik graag toevoegen aan mijn meal.com platform
Des te meer ik erover nadacht, des te meer ik begon te beseffen dat dit eigenlijk een heel logische stap was.
De EetPaleo website die ik over heb genomen.
Onderhandeling 💪
Uiteindelijk wilde zij dus graag van haar website af, en ik wilde het graag kopen, echter mijn enige voorwaarde was dat ik het bedrag niet in één keer moest afrekenen.
Haar vraagprijs van 100.000 EUR was voor mij redelijk. Ik heb hier niet eens over onderhandeld.
Ik zal je vertellen waarom. En hoe ik denk over zo'n onderhandeling.
Ze had 25.000 e-mail subscribers. Natuurlijk is er een overlap met de subscribers van mijn Paleo.nl website, maar toch… Ik weet dat er nieuwe subscribers inzitten. Ik betaal zonder moeite 3.00 euro per subscriber op Facebook.
De reden hiervan is dat we gemiddeld 4.00 EUR per subscriber / per maand doen.
Stel dat er een overlap is van 50% en er dus "slechts" 12.500 nieuwe subscribers inzitten, dan vertegenwoordigd dit toch een waarde van 37.500 EUR. (moest ik ze kopen via paid ads)
De subscribers zijn daarnaast ook al "opgewarmd", en hebben een band met Marinka (hierover later meer hoe ik hiermee om ben gegaan)…
De website heeft 90.000 bezoekers per maand. Ook al converteert slechts 1% van de bezoekers naar een subscriber dan nog doe je 900 subscribers per maand. Als ik die zou moeten betalen via paid traffic ben ik hier ook 2500 euro per maand voor kwijt.
Dus op lange termijn, zeg een jaar… Haal ik 30.000 euro aan gratis leads binnen via de website zelf.
Als laatste, en de grootste reden voor mij, waren de recepten. Het (laten) maken van recepten is niet goedkoop, maar wat nog erger is… het is enorm tijdrovend.
Een recept laten ontwikkelen, koken en stylen kost je tussen de 100 en 150 euro per recept.
Marinka had in 8 jaar tijd uiteindelijk 1300 prachtige recepten gemaakt verwerkt in haar boeken of gratis beschikbaar gesteld via haar website. Deze vertegenwoordigen een waarde van minimaal 130.000 EUR voor mij.
Daarnaast waren deze recepten direct beschikbaar, en ik hoef nergens op te wachten. Voor mijn meal.com platform enorm belangrijk, want ik heb een goede basis van recepten nodig om het platform aantrekkelijk te maken voor de users.
Een simpel en conservatief rekensommetje zorgde ervoor dat het in mijn hoofd een no-brainer werd.
Deelbetalingen 🧾
Maar nogmaals, de enige manier waarop ik dit kon doen was door de betaling te doen in delen, zodat ik maandelijks kon werken naar een bepaald target en mijn "out-of-pocket" kosten minimaal bleven.
We kwamen overeen dat ik 6 deelbetalingen deed van ieder 17.5k EUR / maand wat in totaal het bedrag op 105.000 EUR uit laat komen.
Wanneer je de marge weet van je producten, dan weet je hoeveel omzet hier tegenover moet staan. Wanneer je de AOV (Average Order Value) weet van je business, dan weet je hoeveel orders je moet draaien vanuit deze domein / e-mail lijst etc (wat je ook overgenomen hebt) om uit de kosten te komen.
We begonnen de eerste maand direct goed met 41.700 EUR omzet en de marge die hieruit kwam dekte meer dan de maandelijkse deelbetaling die ik moest doen.
Eigenlijk hebben we dit zo volgehouden de opvolgende maanden, waardoor de "out-of-pocket" investering bij een eenmalige 17.500 euro is gebleven die ik in de eerste 14 dagen dat ik toegang had tot de assets (website / e-mail lijst) alweer had terugverdient.
Uiteindelijk nu 7 maanden later terwijl ik dit artikel schrijf hebben we zelfs een eerste winst gemaakt op de totale investering van 105.000 EUR. De website / recepten zijn van ons, en kan aankomende jaren extra omzet blijven genereren.
Plan van Aanpak 📝
Maar wanneer je zo'n website uiteindelijk hebt overgekocht, wat doe je er dan uiteindelijk mee?
Als eerste wil je natuurlijk zo snel mogelijk je investering terugverdienen, dus als er een e-mail lijst bij zit, dan begin je te e-mailen. Mijn initiële gedachte was om de e-mail lijst te gaan samenvoegen met mijn huidige lijsten.
Gelukkig kreeg ik een tip op een high-level mastermind waar ik in zit, om de lijsten NIET samen te voegen, maar gewoon een nieuw "boegbeeld" te vinden voor de website en te blijven e-mailen vanuit deze separate lijst.
Dit zorgt er simpelweg voor dat je gewoon 2x zoveel e-mails kan sturen.
ÉÉN keer vanuit jouw lijst, en eentje vanuit de andere naam.
Dit was echt een gouden tip. In eerste instantie dacht ik hier niet aan, omdat voor mijn gevoel we één en hetzelfde bedrijf zijn. Maar naderhand is het briljant om onder meerdere namen e-mail te versturen.
Je moet niet denken dat jouw e-mail subscriber ALLEEN op jouw lijst staat... In de gezondheid staan mensen zowel op mijn lijst, als die van Richard de Leth, Jesse van der Velde, Ralph Moorman, Happy Healthy, Jasper Alblas, etc. etc.
Mensen hebben op een gegeven moment ook geen idee meer wat bij wat hoort. En twee e-mails per dag in de inbox (van één bedrijf) is beter dan één.
Ik weet zeker dat mijn resultaten een stuk minder waren geweest als ik de lijst had samengevoegd aan mijn huidige lijsten en was gaan mailen onder mijn eigen naam.
Ik heb mijn collega Danielle Carati gevraagd om de nieuwe spokesperson te worden van EetPaleo en zij wilde dit graag doen. Ik heb een fotoshoot geregeld met haar en Marinka om de overgang makkelijk te maken voor de bestaande subscribers.
Ook heb ik Danielle haarzelf goed laten voorstellen via de e-mail. We hebben een aantal "wist-je-datjes" gecommuniceerd. We hebben haar verhaal uitgelegd aan de lezers van EetPaleo.
Ik heb een fotoshoot laten doen van Danielle (het nieuwe gezicht) en Marinka om subscribers te "laten wennen".
Natuurlijk ging het er mij uiteindelijk ook om dat we zo snel mogelijk de investering konden liquideren, dus we zijn direct van de eerste dag ook promoties gaan versturen.
Natuurlijk worden sommige mensen op de e-mail lijst hier niet blij van (ze waren slechts één promotie per 6 weken gewend bij Marinka), en krijg je dus ook minder leuke reacties.
So be it. Ik run een business, en ik heb in de eerste 4 maanden de totale jaaromzet van 2018 gedraaid.
Bijna niemand snapt daarnaast wat er op de achtergrond speelt. Plus dat ik de website heb gekocht voor de 1300 recepten, die nu GRATIS beschikbaar zijn op mijn meal.com platform, en waar men vroeger voor moest betalen (door het aanschaffen van een boek, of een programma).
Het maken van impact is veel makkelijker wanneer er cashflow is, en mijn enige intentie is om wereldwijd mensen bewust te maken van gezonde voeding door middel van ons platform.
Dus zoals altijd… Think BIGGER picture.
Conclusie 🏁
Ik hoop dat dit artikel je ogen geopend heeft over hoe je websites kunt overnemen én een positieve cashflow kunt behouden, zonder verdere investering.
Dit soort dingen kun je alleen doen wanneer de website die je overneemt natuurlijk nauw verband heeft met jouw eigen business.
Daarnaast moet je je business ook goed op orde hebben, de cijfers achter je business goed kennen, en een goed verdienmodel hebben dat consistent zorgt voor resultaat en waar je op kunt bouwen en vertrouwen.
Een goed converterende (e-commerce) business is absoluut de eerste stap voor het uitbouwen van iets groters, en is iets waar ik een uitgebreid en praktisch programma voor heb ontwikkeld met de naam "E-commerce Abundance".
Als dit soort artikelen waardevol voor je zijn, dan weet ik zeker dat je bovenstaand programma geweldig gaat vinden en je gaat helpen om je business verder op te schalen in welk stadium je ook zit.
Daarnaast kan ik me verder voorstellen dat je met veel vragen zit na het lezen van dit artikel.
De beste manier om van mij te leren - en bovenstaande plus nog meer kennis uit mijn praktijkervaring op te doen - is door in jezelf en je business te investeren en klant te worden van mijn programma.
Hierin leg ik uit (je kijkt over mijn schouder mee) hoe je jouw e-commerce business kunt opschalen door middel van een bewezen proces waar je in dit artikel al wat meer van kunt proeven. Ik verzeker je dat het het dubbel en dwars waard is.
Zo niet, krijg je zonder pardon je investering terug.
==> Mocht je hier interesse in hebben, volg dan deze link.
Of onderstaande knop:
Dit is in ieder geval "by far" de beste manier om met mij in contact te komen. Please begrijp dat ik nauwelijks reageer op FB berichtjes, of andere social media of ellenlange e-mails met vragen om hulp.
Ik praat namelijk niet alleen, ik run op dit moment diverse grote bedrijven.
Een webwinkel in omzet verdubbelen zonder extra bezoekers in 30 dagen tijd?
>> Voor meer informatie, bekijk het programma "E-commerce Abundance"