Adverteren via Facebook API na de IOS14 Update

Mocht je adverteren via Facebook dan zal het je vast niet ontgaan zijn. De Facebook business manager staat vol met allerlei waarschuwingen, toeters en bellen, plus een compleet nieuw resource center om je voor te bereiden op de iOS14 veranderingen die gaan plaatsvinden.

Dit is een BIG DEAL.

En je hoofd in het zand steken en niks doen gaat ervoor zorgen dat je niet meer rendabel op Facebook gaat kunnen adverteren in de toekomst voor jouw online business.

Facebook geeft zelf aan dat er tot 40% minder data terug kan komen via de pixels, en dat betekent dus incomplete data. Met incomplete data kan het Facebook algoritme vervolgens jouw advertenties minder goed zichtbaar maken bij de perfecte doelgroep.

Gelukkig zijn de meest belangrijke aanpassingen niet enorm moeilijk om door te voeren (nadat je mijn video hebt gezien). Dus bekijk de video hieronder aandachtig:

Abonneer je op mijn Youtube kanaal

De belangrijkste punten:

Trackingpixels krijgen steeds minder data, door:

  • Adblockers
  • En nu dus ook iOS14 update

Dit zal de complete manier om klanten te genereren via advertenties veranderen. De “oude” pixel manier zal steeds minder goed gaan werken. En koopkrachtige consumenten (met een iOS device - goed voor 80% van de omzet) zullen niet meer getracked kunnen worden.

Wanneer online bedrijven hier niet inspelen, zullen ze niet meer kunnen adverteren met een goede ROAS (Return On Ad-Spend) hier door zullen advertenties uitgezet gaan worden, en gezocht moeten worden naar andere kanalen voor bezoekers.

De Kracht van Facebook

Door de data van gebruikers binnen het Facebook platform te tracken (wat blijft gebeuren) en dit te combineren met wat er BUITEN Facebook gebeurt (de pixel) had Facebook een “edge”.

Dit zorgde voor hyper-targeting, en een algoritme zo enorm krachtig dat het voor adverteerders enorm makkelijk werd om een positieve ROI via Facebook ads te behalen.

Nu valt één van die krachten voor 40% weg (de pixel) met name om koopkrachtige consumenten te tracken (iOS gebruikers). En dus verliest Facebook ook een deel van zijn kracht. 

Tenzij je Facebook data aanlevert vanuit JOUW systeem.

Client side vs. Server side

Voorheen plakte je een Facebook pixel in de header van je website, en werd al het werk voor je gedaan. Dit noem je client side tracking. Dit gaat via de browser van de gebruiker.

Dit gaat in de toekomst minder goed werken. Je krijgt in de toekomst meer verantwoordelijkheid als ondernemer om de juiste data aan te leveren bij de advertentieplatforms.

Dat betekent jouw data, doorsturen naar Facebook. Dit noem je server side tracking.

Client side is pixel (via telefoon / desktop browser)

  • Makkelijk
  • Maar werkt niet goed meer door ad blokkers en privacy issues

Server side is data uit jouw systeem doorsturen naar advertentieplatforms

  • meer werk om op te zetten
  • meer accuraat

Omdat het meer werk is om op te zetten is er kans dat veel van jouw collega’s / concurrenten dit niet doen, en hier ligt een grote voorsprong wanneer jij dit wél goed oppakt.

De AI van de advertentieplatforms kan zijn werk goed blijven doen door meer data, en jouw bedrijf blijven voorzien van de beste doelgroepen om jouw advertenties aan te laten zien.

Facebook Conversion API

Om dit voor Facebook te laten werken moet je een connectie maken tussen jouw systeem en de Facebook Conversion API (ook wel CAPI genoemd).

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten. Alles is hier beschreven voor de Facebook Business Manager. Ik heb geen idee hoe (en of) je dit kunt doen met een persoonlijk Facebook advertentie account.

Verifieer je domeinnaam bij Facebook

Ga naar Business Settings > Brand Safety > Domains

Kies daar voor “Add” en voeg je domeinnaam toe.

Kies daarna om te verifiëren met de “meta-tag Verification” (dat is het makkelijkst)

Zet Events op de juiste volgorde

Ga naar Events Manager (en selecteer de juiste FB pixel)

Kies voor het nieuwe tabje “Aggregated Event Measurement” en kies voor “Configure Web Events”

En positioneer daar jouw events in volgorde van belangrijkheid. Meest belangrijk bovenaan, minst belangrijk onderaan. Je kunt max 8 events inzetten.

Genereer Access token

Ga naar het tabblad “Settings” nog steeds in de Events Manager.

Scroll naar beneden naar het kopje “Conversion API”

En klik op “Generate Access Token”

Kopieer de token

Install plugin Pixelyoursite

Installeer PixelYoursite wanneer je een WordPress website hebt (met Woocommerce).

Ga naar het dashboard en plak daar de token.

Eventueel kun je nog testen of e.e.a. werkt door de “test event code” in te voeren.

Ik hoop dat dit je enorm helpt met het succesvol adverteren via Facebook.

Ik wens je niks anders dan succes.

video-optin

Interesse om een business op te zetten en binnen 30 dagen je eerste 1000 EUR omzet te realiseren, ZONDER een product te maken?

>> Voor meer informatie, bekijk mijn masterclass "Simpel is Goud"

Meer behulpzame artikelen / video's
die wellicht interessant voor je zijn